Blog's van onze vakbond

De blogs worden nu gefilterd met: februari 24
Reset het filter om alle blogs te zien.

Bureaucratie is de dood in de pot

In de greep van georganiseerd wantrouwen

Afgelopen zaterdag zag ik de uitzending van Zembla over het functioneren van de politie. Het was één grote aanklacht tegen de bureaucratisering die we op vele plaatsen in onze samenleving tegenkomen. Deze keer ging het om politieagenten die meer tijd achter hun bureau kwijt lijken te zijn, dan aan hun werkelijke taak: zorg dragen voor de veiligheid op straat en hulpverlenen daar waar nodig.

‘Waakzaam en dienstbaar’ is de slogan van de politie, maar zaterdag leek het meer te gaan om administratieve zorgvuldigheid. Bijvoorbeeld het ict-systeem BVH, gekscherend ‘Bureaucratie Voor Handhavers’ genoemd. Ik kende het al in mijn vorige functie als directeur van Slachtofferhulp Nederland. De invoering van dit systeem liep uit op een dramatische daling van het aantal te helpen slachtoffers door de complexiteit van het systeem. Ga zelf maar eens een aangifte doen, dan zie je hoe tijdrovend het is. Dat kost soms zo maar twee uur. En al die tijd zit diezelfde agent achter zijn computer.

Terwijl een politieagent, in de regel een door idealen gedreven mens is. Hij of zij wil een zinvolle bijdrage leveren aan de veiligheid van onze samenleving. En is iemand die - soms met gevaar voor eigen leven - bij nacht en ontij op straat is om criminaliteit te bestrijden. Iemand die u en mij het gevoel wil geven dat wij in een veilige samenleving leven. Zo’n ideaal wordt snel om zeep geholpen door een overdreven administratief proces.

Dezelfde ontwikkelingen zien we ook in de zorg en in het onderwijs. Ook daar vinden we mensen waarbij het niet zozeer het geld is dat hen drijft, maar vooral de ambitie anderen, hulpbehoevenden en kinderen, op een goede manier te verzorgen of op te leiden. Een dierbare vriendin van mij werkt in de GGZ. Een vakvrouw die met hart en ziel haar werk doet. Gek wordt ze van de formulieren die ze na elk patiëntencontact moet invullen. Dit is het gevolg van wat ik noem het ‘georganiseerde wantrouwen’ dat ons in de greep houdt. ‘Werknemers moeten van minuut tot minuut worden gecontroleerd, anders kun je er niet vanuit gaan dat ze doen waarvoor ze worden betaald.’ Daar moeten we van af!

Deze houding is de dood in de pot. Of het nu gaat om politie, militairen, verzorgers, onderwijzend personeel en vele anderen die zich inzetten voor het publiek belang; het zijn mensen die niet in de eerste plaats gaan voor een dik betaalde baan. Maar juist de mensen die een zinvolle bijdrage proberen te leveren aan onze samenleving. Het zijn geen mensen die primair voor 2% op het Malieveld gaan staan. Zij doen dit voor respect, waardering en autonomie om dit belangrijke werk op een goede wijze uit te kunnen blijven voeren.

En wij kunnen niet zonder deze mensen! Laten we daarom zuinig op hen zijn en ervoor zorgen dat zij hun werk met volle inzet en plezier kunnen (blijven) doen.

« februari 2011»
Z M D W D V Z