Blog's van onze vakbond

De blogs worden nu gefilterd met: april 23
Reset het filter om alle blogs te zien.

23.04.2012

Catshuismaatregelen teleurstellend pakket

Structurele oplossingen zijn noodzakelijk

Catshuismaatregelen teleurstellend pakket

'Het pakket maatregelen dat afgelopen zaterdag sneuvelde in het Catshuis is hoofdzakelijk gericht op de korte termijn', meent voorzitter Jaap Smit. 'Het ontbreekt aan noodzakelijke structurele oplossingen, terwijl die juist nu hard nodig zijn.'

Het financieringstekort zou in 2013 weliswaar terug worden gebracht onder de 3 procent, maar daarna zou het tekort onaanvaardbaar hoog blijven. Smit: 'Het gaat er om dat onze economie op termijn structureel gezond wordt en dat perspectief bood het Catshuispakket niet. Echter met het mislukken van het Catshuisoverleg zijn de problemen van ons land niet verdwenen.'

Structurele maatregelen noodzakelijk
De politieke partijen moeten op korte termijn hun verantwoordelijkheid nemen en een structureel pakket aan maatregelen overeenkomen, waardoor de weerbaarheid van onze economie wordt hersteld.

Smit: 'Nederland moet ook internationaal snel duidelijk maken een betrouwbare partner te zijn in Europa en de deuren naar de toekomst te willen open zetten.'

Passend onderwijs en hypotheekrente aftrek
Ondanks het feit dat het pakket hoofdzakelijk op de korte termijn is gericht, is het algemeen bestuur van het CNV tevreden dat de bezuinigingen op het passend onderwijs grotendeels van de baan zijn en dat er een begin werd gemaakt met de afbouw van het heilige huis van de hypotheekrenteaftrek.

Wet werken naar Vermogen
Smit: 'Ik verwacht nu ook dat de gewraakte Wet Werken naar Vermogen nu niet door de Tweede Kamer zal worden behandeld en dat is een van de weinige positieve gevolgen van de val van de gedoogcoalitie.'

Btw
Het Algemeen Bestuur van het CNV kan leven met het voornemen om het hoge btw-tarief te verhogen. De verhoging van het lage btw-tarief is echter ongewenst, want dat is schadelijk voor de werkgelegenheid, die toch al erg onder druk staat. Overigens vraagt de btw-verhoging nog wel de nodige reparatie van de koopkracht aan de onderkant van het inkomensgebouw.

Loonkostenbeleid
Het algemeen bestuur van het CNV heeft eerder aangegeven bereid te zijn met werkgevers te praten over een gematigd loonkostenbeleid, Smit: 'Maar het is onacceptabel dat het kabinet de cao’s inhoudelijk gaat beoordelen en cao’s waarin een loonstijging is opgenomen niet algemeen verbindend wil verklaren.'

AOW
Uitgesproken ongelukkig is Smit met het voornemen de AOW-gerechtigde leeftijd al in 2015 te verhogen. 'Daarmee wordt de hoeksteen onder het pensioenakkoord uitgetrokken en worden vooral de mensen met een lager inkomen – veelal mensen met een zwaar beroep – de dupe. Het Catshuispakket bevat geen enkele aanzet om de arbeidsmarkt zo te hervormen dat ook ouderen langer aan het werk kunnen blijven en daarmee doen deze plannen bijna het tegenovergestelde van wat nodig is door te bezuinigen op het vitaliteitspakket. En daarmee dreigt de participatie van ouderen in de knel te komen.'