Blog's van onze vakbond

Griffierechten worden onbetaalbaar

Nieuwe voorstel lost problemen niet op

De maatregelen die het kabinet wil treffen om de rechtspraak te laten betalen door degenen die er gebruik van maken, gaan het CNV nog altijd te ver. Tegen een eerder kabinetsvoorstel heeft het CNV actie gevoerd; dat voorstel is nu aangepast. Maar ook in het nieuwe kabinetsvoorstel is een rechtszaak voor mensen met lage inkomens nog steeds te duur. CNV-vicevoorzitter Maurice Limmen: 'Mensen met weinig inkomen worden ook in dit nieuwe, afgezwakte, voorstel nog steeds geconfronteerd met een fors hogere drempel om naar de rechter te stappen.'

Uitspraak bestuursrecht: vanaf 125 euro
Vandaag ontvangt de tweede kamer het aangepaste wetsvoorstel van minister Opstelten van Justitie. In dat voorstel betalen mindervermogende burgers nog steeds minimaal 250 euro voor een procedure bij de bestuursrechter. In de oude situatie was dat 41 euro voor zaken over sociale uitkeringen, studiefinanciering en huurtoeslagen en 152 voor alle overige bestuurszaken.

Een andere groep, de onvermogenden, betaalt in het plan van minister Opstelten voortaan 125 euro. Voor deze laagste inkomens bestaat volgens minister Opstelten een compensatiemogelijkheid via de bijzondere bijstand.

Kamer moet bijschaven
De CNV-vicevoorzitter hoopt dat de tweede kamer nog zal ingrijpen bij de behandeling van dit wetsvoorstel. 'Ook leden van de tweede kamer zullen zich toch realiseren dat rechtsbescherming een cruciaal onderdeel van onze samenleving is waar je met de grootst mogelijke voorzichtigheid mee moet omgaan.'

•
  • 0 Commentaren
  •

Sorry, de commentaar mogelijkheid is op dit moment niet beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een inlogsysteem voor leden. Je kunt wel altijd reageren via Facebook of Twitter .

« oktober 2011»
Z M D W D V Z