Blog's van onze vakbond

13.02.2012

Werkgevers zoeken ‘makkelijke’ pensioenoplossingen

Waarschuwing: nadelen voor werknemers

'Leden, kaderleden en bestuurders die betrokken zijn bij ondernemingspensioenfondsen moeten alert zijn op werkgevers die makkelijke pensioenoplossingen bedenken', aldus vicevoorzitter Maurice Limmen. Recent verschenen berichten in de media over werkgevers die pensioenen voortaan willen regelen via een zogenoemde beschikbare premieregeling, of een zogenoemde verzekerde regeling of via premie pensioeninstellingen (PPI). 'En met deze nieuwe regelingen komen de nadelen vaak bij de werknemer te liggen.'

Werkgevers blijken te zoeken naar manieren om op pensioenen te besparen. Bijvoorbeeld door  pensioenregelingen  te vereenvoudigen (Shell). Limmen: 'Kleinere werkgevers zoeken vaker naar manieren om van de rompslomp af te komen en brengen het pensioen dan onder bij een verzekeraar of een PPI. En dat is niet gunstig voor werknemers.'

Beschikbare premieregeling
Voor wat betreft de beschikbare premieregeling, zoals die recent bij Shell werd voorgesteld in te voeren voor nieuwe werknemers, komt het risico voor het pensioensparen eenzijdig bij de werknemer te liggen. Bij een beschikbare premieregeling worden vooral afspraken gemaakt over de hoogte van de premie. Het uiteindelijk pensioenresultaat is afhankelijk van de beurskoersen op de pensioenleeftijd. Het risico ligt uitsluitend bij de deelnemer. Tot nu toe en voor de huidige medewerkers heeft Shell als pensioenregeling een zg. eindloonregeling. Hierbij is het uiteindelijk pensioen een vast percentage (bijv. 70 procent) van het laatstgenoten loon.

Verzekerde regeling of PPI

Vooral kleine werkgevers kunnen het aantrekkelijk vinden om de pensioenregeling onder te brengen bij een verzekeraar of nu ook dus bij een PPI. De pensioenregeling wordt dan een beschikbare premieregeling.

Sinds een jaar verschaft De Nederlandsche Bank vergunningen voor premie pensioeninstellingen (PPI). Een PPI is een nieuw soort pensioenuitvoerder, waarbij werkgevers zich kunnen aansluiten, ook dan wordt de pensioenregeling een beschikbare premieregeling.

PPI: nog meer nadelen voor werknemers

Er wordt eenmalig een premie vastgesteld; die wordt nooit verhoogd, er wordt dus ook nooit bijgestort. Een PPI belegt naar eigen goeddunken, werkgevers en werknemers hebben daar geen zeggenschap over. De PPI geeft geen garanties, alle risico’s zijn voor de deelnemer. Het pensioengeld dat op pensioengerechtigde leeftijd wordt uitgekeerd hangt volledig af van de beurskoersen. De PPI keert op de pensioenleeftijd een bedrag uit, waarmee je als gepensioneerde alsnog zelf een levenslange pensioenuitkering moet kopen bij een verzekeraar. De PPI regelt niets voor nabestaanden, er is dus geen partnerpensioen. Ook bij arbeidsongeschiktheid is er geen pensioen. Verder hebben werknemers bij premie pensioeninstellingen te maken met een ongewis resultaat en daarmee kan het dus dat het pensioen lager uitvalt.

•
  • 0 Commentaren
  •

Sorry, de commentaar mogelijkheid is op dit moment niet beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een inlogsysteem voor leden. Je kunt wel altijd reageren via Facebook of Twitter .

« februari 2012»
Z M D W D V Z