Blog's van onze vakbond

24.05.2012

Werkloosheid neemt sterk toe

CNV bezorgd

‘De economische tegenwind laat nu zijn sporen na in de werkloosheid’, zegt CNV vicevoorzitter Maurice Limmen. ‘Duidelijk wordt ook dat het aantal langdurig werklozen toeneemt. Vooral daarover maak ik mij ernstige zorgen.’

‘Daarom moet er meer dan tot nu worden geïnvesteerd in van-werk-naar-werk-trajecten. Het is ook van belang dat er naast het noodzakelijke herstel van de overheidsfinanciën aandacht komt voor het stimuleren van de economische groei en de werkgelegenheid, aldus Limmen in reactie op de vandaag gepubliceerde nieuwe werkloosheidscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De werkloosheid is in april met 24.000 personen gestegen tot 489.000. Dat is 6,2 procent van de beroepsbevolking, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 24 mei bekend.

De stijging van de werkloosheid in april was relatief sterk. Gemiddeld over de afgelopen 3 maanden nam de werkloosheid met 7000 personen per maand toe. Het is ruim 6 jaar geleden dat het werkloosheidspercentage hoger was dan 6 procent. Het aantal werklozen nam in april bij zowel mannen als vrouwen toe.

Uit cijfers van UWV blijkt dat het aantal WW-uitkeringen met ruim 3000 is gedaald tot 292.000. Er werden vorige maand vooral minder uitkeringen verstrekt aan mensen jonger dan 25 jaar en aan mannen. Vrijwel alle sectoren vertoonden een daling van het aantal WW-uitkeringen. De afname was relatief het grootst bij seizoensgevoelige sectoren als landbouw en bouw.

Volgens de onderzoekers was ruim een kwart van de uitkeringen bestemd voor 55-plussers. Deze groep steeg het afgelopen jaar met bijna 14 procent tot 76.000. Het aantal uitkeringen voor jongeren tot 25 jaar is met 12.000 beperkt. Wel nam hun aantal het afgelopen jaar met bijna 41 procent sterk toe.

Bron: ANP

• 0 Commentaren

Jouw commentaar

Stuur me bericht bij nieuw commentaar