Blog's van onze vakbond

Grote stappen, verder van huis

CNV-reactie op het Lenteakkoord

Grote stappen, verder van huis

“Het pakket van bezuinigingen en lastenverzwaringen hakt er hard in, zegt CNV-voorzitter Jaap Smit in een eerste reactie op het uitgewerkte Lenteakkoord. “We gaan de begrotingsnorm van drie procent halen, maar de prijs die we betalen is hoog. Het vertrouwen in onze economie wordt hiermee alleen nog maar verder geschonden. Ik heb altijd opgeroepen tot bezuinigen met visie, maar met dit pakket komt daar weer niets van terecht. Net zoals bij de vorige achttien miljard. Ik zie niet hoe mensen door dit akkoord langer gaan doorwerken en de tweedeling op de arbeidsmarkt opgeheven wordt. Integendeel, er worden maatregelen genomen die het tegenovergestelde effect hebben”.

VVD, CDA, ChristenUnie, GroenLinks en D66 presenteerden vandaag hun Lenteakkoord. Hoewel veel maatregelen al eerder bekend waren, constateert Smit dat ook in deze tweede bezuinigingsronde samenhang en visie ontbreekt: “De afgelopen weken heb ik veel leden gesproken. Ze maken zich grote zorgen over hun baan en hun werkzekerheid. Niet zozeer over hun inkomen, al zijn veel leden boos over de plannen om de onbelaste reiskostenvergoeding af te schaffen. Maar vooral hoor ik mensen die er geen vertrouwen meer in hebben dat het met onze economie goed gaat komen. Dat moeten de coalitiepartners zichzelf aanrekenen. Met deze grabbelton aan maatregelen komen we er niet. Juist nu is lef nodig om met visie te hervormen.”

Smit meent dat het Lenteakkoord ook een aantal goede maatregelen bevat zoals het afschaffen van de huishoudinkomenstoets. Ook blijft hij van menig dat de vijf politieke partijen die het akkoord dragen, hebben laten zien dat de politiek verantwoordelijkheid kan nemen. Maar de rekening van deze eendrachtige samenwerking is hoog en wordt nogal eenzijdig bij werknemers neergelegd.

De cijfers over de koopkracht die nu in de tekst staan zeggen Smit overigens niet zo veel: “Deze cijfers zijn van belang voor de coalitiepartijen, maar ik wil graag de cijfers van het Centraal Planbureau zien voordat ik een eindoordeel geef. De cijfers lijken nu misschien mee te vallen, maar de gevolgen van de ingreep op bijvoorbeeld de reiskostenaftrek zijn niet meegerekend. Veel mensen zullen er door die maatregel honderdvijftig euro per maand of meer op achteruit gaan. Het CNV zal zich er hard voor maken dat deze plannen van tafel gaan.”

Langer doorwerken
Smit maakt zich ook kwaad over het bezuinigen op regelingen die langer doorwerken aantrekkelijk maken. “Het CNV heeft steeds een evenwicht bepleit tussen langer moeten werken en de mogelijkheden om dat ook echt te kunnen. Ik zie met bijvoorbeeld het afschaffen van de doorwerkbonus geen enkele maatregel die dit laatste garandeert.”

Daarbij, ouderen onder de 65 die hadden verwacht op hun 65ste te stoppen en nu in de VUT zitten, kunnen zo maar meerdere maanden aow verliezen. Dat betekent mogelijk meer dan twintig procent koopkrachtverlies. “Dit probleem hadden wij al opgelost in het pensioenakkoord en daarom is gekozen voor de ingangsdatum van 2020, stelt Smit. “Dat je de afspraak met ons breekt is een slechte zaak, maar het in de kou zetten van deze groep is een gotspe.”

De overgangsregelingen die nu worden voorgesteld zijn volstrekt onvoldoende, en eigenlijk een sigaar uit eigen doos. De voorschotfaciliteit voor de aow, waarmee mensen gedurende anderhalf jaar het voorschot moeten terugbetalen, is onbetaalbaar voor mensen met slechts een aow.”

Arbeidsmarkt
De recente gepubliceerde cijfers van het CBS laten een oplopende werkloosheid zien naar 6,2%. In april kwamen er het onvoorstelbare aantal van 24.000 werklozen bij, terwijl het aantal vacatures afnam. Dit toont aan dat samenhangende maatregelen nodig zijn om de arbeidsmarkt te verbeteren, zodat er meer werk komt en meer mensen kunnen meedoen. De beoogde uitholling van het ontslagrecht uit het akkoord leidt niet tot meer werk. Het wordt voor werkgevers makkelijk om mensen te ontslaan, zonder dat er enige harde garantie is dat ontslagen werknemers van werk naar werk worden geholpen. De ‘zorgplicht’ voor werkgevers is met deze plannen nog steeds boterzacht. Smit: “Ik zie ook niet dat hiermee de tweedeling op de arbeidsmarkt tussen oud en jong en tussen vast en flex wordt opgeheven. De partijen die het Lenteakkoord steunen beginnen aan de verkeerde kant van de arbeidsmarkt -het ontslagrecht- zonder dat werknemers enige zekerheid hebben dat ze opnieuw aan de slag kunnen. Het enige wat dit Lenteakkoord hard maakt is dat het op korte termijn leidt tot herstel van de overheidsfinanciën, tot een structureel beter functionerende arbeidsmarkt leidt het echter niet.”

« 2012»

• 2014