Blogitem

23 januari 2010

ANWB leden beslissen over rekeningrijden, vakbondsleden over toekomst aow?

Waarom zouden vakbondsleden niet in een enquête gevraagd worden wat zij van kabinetsplannen over de aow vinden? En dat het kabinet dan doet wat die leden vinden. Waarom houden we geen onderzoek onder hooligans over het optreden van de politie en baseren we daar de wetgeving op? Mogen straks de leden van "vereniging eigen huis" beslissen over het verminderen van de hypotheekrenteaftrek en nog leuker VNO-NCW voor de zo noodzakelijke verhoging van de venootschapsbelasting?

Weinig verstandige mensen zullen – gelukkig - het met mijeens zijn, maar zo vreemd zijn deze gedachten niet: Eurlings doet precies hetzelfde bij de invoering van de kilometerheffing. De leden van een particuliereorganisatie (die een deel van de automobilisten vertegenwoordigd die vooral hulp van de wegenwacht inkopen bij de ANWB) gaan bepalen of de minister een wetsontwerp over de kilometerheffing naar hetparlement zal sturen.

Veel gekker moet het niet worden in dit land. Wij hebben met elkaar afspraken over de manier waarop wij ons land besturen: parlement en kabinet maken in goed overleg wetten, over zaken van algemeen belang, al dan niet na advies van maatschappelijkeorganisaties. Natuurlijk is draagvlak belangrijk, maar het is de verantwoordelijkheid van ministers om draagvlak voor hun plannen de zoeken. 
Het parlement beslist, niet – met alle respect – de ANWB over de kilometerheffing; niet – met alle respect – de vakbeweging – over de aow (een Volksverzekering en geen werknemersverzekering), hoe graag we ons gelijk ook krijgen.

De vakbeweging heeft op goede gronden de stevige bezwaren tegen de manier waarop het kabinet de aow-leeftijd naar 67 jaar wil verhogen. En natuurlijk hopen wij er op dat kabinet en parlement goed naar onze argumenten luisteren. Maar het parlement beslist uiteindelijk. En wat de kiezer daarvan vindt? Dat blijkt wel bij de komende verkiezingen.

Bert van Boggelen



Reacties

Johannes M., 03-02-10 14:56:
Beste Bert (als dat mag?),
Inderdaad, de politiek wikt en beschikt over het staatspensioen. Helaas. E.e.a neemt niet weg dat je als belangenbehartiger (VAKBOND/VAKCENTRALE) natuurlijk alles in de stijd moet werpen om te zorgen dat de politiek afblijft van zaken die behoren aan des werkgevers en des werknemers! Maak daar als CNV nou een 'n reuzevuist!!!! Je weet wel: speak softly but with a big stick.De exercitie van jongeheer Eurlings die is gewoonweg absurd. Uitermate uitgekookt of hij is compleet de weg kwijt O ja, heer Van Kesteren, werkgeversopperhoofd(je) heeft wel eens gezegd, kranteninterviews, dat de regeerprogramma's van de vorige Balkenendes grotendeels geschreven geschreven/gesoufleerd zijn door de werkgevers!!!!
carol, 01-02-10 17:41:
de minister zegd dat hij geen andere oplossing heeft.ik heb een voorstel.als je grote ondernemingen zoals in de botlek of maasvlakte verschillende tijden laat aanvangen heb je ook andere sluitingstijden en is de file nog maar beperkt.voer dat in het hele land uit.
Arie, 31-01-10 13:22:
Hoe lang zal onze parlementaire demokratie nog bestaan?
Lobbien moet verboden worden dat doet geen recht aan de kiezer,van welke organisatie ook. Ze mag hooguit een advies uitbrengen als de overheid ( bent u en ik) om een advies vraagt.
Herman, 30-01-10 21:22:
Allerreerst: iedereen mag van de ANWB meedoen met de ANWB-ledenpeiling lid of geen lid. Verder gaat de vergelijking niet helemaal op; de AOW is namelijk in tegenstelling tot rekeningrijden naast een "eerlijke" sociale belasting ook een sociaal "uitkeringsrecht".
Jappy, 26-01-10 20:30:
Prachtig dat een Minister wil luisteren naar de achterban, in dit geval de ANWB, die mee de architect is geweest van dit systeem. Net als bij accijns betaald de verbruiker, maar nu ook degene die van een bepaald traject op een bepaalsd tijdstip gebruik maakt waar vaak best gelegenheid is voor het nemen van het openbaar vervoer. Wij worden steeds groener, efficiënter, wijzer, enz. Wat 'n land.
Jan, 26-01-10 16:15:
Met Oeds ben ik het eens, al vrees ik wel dat Eurlings de mening van de ANWB-leden toch zwaar zal laten wegen. Hij heeft althans die indruk sterk gewekt. Mogelijk schrikt hij en het hele kabinet terug voor de financiele gevolgen en de rompslomp die de invoering van de kilometerheffing met zich meebrengt.
Oeds, 26-01-10 15:33:
Nou, om te beginnen beslissen de leden van de ANWB niet. Zij zijn door hun belangenbehartiger (de ANWB) naar hun mening gevraagd. De ANWB doet dat om de wensen van haar achterban te peilen. Bovendien zijn alle ANWB leden ook kiezers en is het voor de politiek raadzaam om notie te nemen van hun mening.
En op die manier dient ook iedere vankbond te werk te gaan. Zij zijn n.l. de vertegenwoordigers van werkend Nederland. althans de aangesloten personen daarvan, en dienen voor hen de belangen te behartigen. Dus kan ook de vakbond haar leden vragen wat ze van de WAO-plannen vinden en op grond daarvan hun stelling nemen richting de politiek.
Toch???
Ik snap niet waar iedereen zich nu ineens zo druk over maakt. Zo hoort het toch te werken met verenigingen die voor hun leden de belangen behartigen?
Jan Dijkstra, 26-01-10 13:24:
U heeft volkomen gelijk.
Maar helaas maken we in Nederland geen vuist meer. We lopen allemaal te mopperen maar accepteren het uiteindelijk toch.
Peter, 26-01-10 12:40:
Mee eens. als elke groep voor de gemeenschap gaat adviseren hebben we nog wat te doen.
Belasting op brandstof als uitgangspunt. Dan zijn geen tolpoortjes en andere privé-gevoelige apparaten. Wie veel km's maakt betaald ook het meest.
Anton, 26-01-10 12:26:
We krijgen de regering die we verdienen! Wanneer stoppen we eens te blijven stemmen op het CDA?

Reageer!

Voeg reactie toe

* - verplicht veld

*




CAPTCHA afbeelding om SPAM tegen te gaan
Als U het woord niet kunt lezen, klik hier.
*
*
tip a friend print pagina