Nieuws van de bonden

08.03.2012

Premievrij pensioen behouden: cao-resultaat Vopak

"Het is mooi dat we na marathonsessies en actiedreiging uiteindelijk tot een resultaat zijn gekomen." Dat zegt Albert van Damme van CNV Havens. "Nu is het aan de leden om het resultaat te beoordelen." CNV Havens legt het cao-onderhandelingsresultaat voor Vopak neutraal voor aan haar leden.

Voor CNV Havens was een heikel punt dat de werkgever het premievrije pensioen van een groot deel van de werknemers ter discussie stelde. "Dat is nu van tafel", zegt bestuurder Van Damme. En ook op andere punten waar we het niet over eens leken te kunnen worden, is een doorbraak geforceerd.

Afgesproken is dat voorstellen van CNV Havens over sociale innovatie, (de mogelijkheid om je eigen arbeidsomstandigheden en arbeidsrelatie te verbeteren) worden meegenomen als input voor een onderzoek naar o.a. duurzame inzetbaarheid. Dat is een belangrijk CNV Havens resultaat, zegt van Damme: "Onze acht pagina's met voorstellen zijn nu meegenomen bij de input voor dit onderzoek. Zo krijgen de werknemers ook zeggenschap over de manieren waarop ze zelf hun arbeidsomstandigheden en arbeidsrelaties kunnen gaan verbeteren." Het onderzoek zal in de loop van de komende jaren uitmonden in tussenrapportages en adviezen, e.e.a. kan ook snel worden geïmplementeerd.

"We hebben een afspraak kunnen maken over een groot deel harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden van verschillende groepen werknemers", vertelt Van Damme verder. Verder zijn de loongebouwen van operationelen en beambten verbeterd. Een ander belangrijk aspect in de cao, die drie jaar geldig is, is de gedeeltelijke tegemoetkoming voor de zorgverzekeringswet. Ook wordt de Aow-korting voor een deel door de werkgever gecompenseerd.

•
  • 0 Commentaren
  •

Sorry, de commentaar mogelijkheid is op dit moment niet beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een inlogsysteem voor leden. Je kunt wel altijd reageren via Facebook of Twitter .

« maart 2012»
Z M D W D V Z