Waarom zou ik lid worden van een vakbond?

De vakbond voor mensen die werken met hart en ziel

Het CNV is de vakbond die ervoor wil zorgen dat jij je werk met plezier doet en uit je loopbaan kunt halen wat je ervan verwacht. Of het jou nu gaat om een hoger salaris en carrière maken, een veilige en leuke werkplek, opleidingen om jezelf te kunnen ontwikkelen of het goed kunnen combineren van werk en privéleven.

Wij willen mensen in staat stellen om met hart en ziel hun werk te doen. Ervoor zorgen dat niemand aan de kant hoeft te staan en dat je op een gezonde manier je oude dag kunt halen. Dit doen we met onze diensten en producten. Maar ook - zoals we al meer dan 100 jaar doen - door te zorgen dat je arbeidsvoorwaarden goed geregeld zijn.

Onze onderhandelaars aan de CAO-tafels en onze bestuurders in Den Haag zijn hier dagelijks mee bezig. Op weg naar een samenleving waar iedereen mee kan doen.

Waarom zou je lid worden van een vakbond?

• Werkgevers zijn georganiseerd, Vakbonden vormen een tegenmacht die de belangen van werknemers behartigen.
  • De vakbeweging onderhandelt over jouw arbeidsvoorwaarden en kan dat beter dan individuele mensen doen. Daarvoor zijn deskundige mensen in dienst. Dat kost geld en iemand moet dat betalen. Dat doen de leden van de bonden.
  • Individuele dienstverlening zoals rechtsbijstand, belastinghulp
  • Flinke korting op ziektekostenverzekering
  • Verzekering voor als het misgaat
  • Deskundigheid als het gaat over werken
  • Solidariteit

Wat zijn nu precies de taken van een vakbond?

1. De belangrijkste taak van vakbonden is het maken van afspraken over werk en inkomen. Die afspraken leggen wij vast in collectieve arbeidsovereenkomsten
  2. Een andere belangrijke taak is zorgen voor eerlijke wetten die met werken en inkomen te maken hebben. Wij praten daarover met de ministers en Kamerleden.
  3. Een derde taak is het helpen van mensen op het terrein van werk, loopbaan en inkomen (dienstverlening)

Wat zijn de pressiemiddelen van een vakbond?
Heel veel mensen denken dat de vakbeweging zijn zin krijgt door te staken. Dat is niet zo. Er wordt in Nederland gelukkig maar heel weinig gestaakt. Staken is bijna nooit nodig omdat we andere pressiemiddelen hebben.

• Publiciteit in lokale, regionale en landelijke kranten, op de tv en de radio
  • Voorstellen bij onderhandelingen bedrijfsbreed bekendmaken
  • Ludieke acties door bijvoorbeeld iets te overhandigen aan werkgever
  • Mobiliseren werknemers door bijvoorbeeld ansichtkaartenacties, e-mailacties etc
  • Manifestaties
  • En als het niet anders kan: werkonderbrekingen
  • In het uiterste geval staken, maar liever niet omdat het een bedrijf schaadt.

Hoeveel invloed hebben vakbonden nu daadwerkelijk?
We sluiten meer dan 1. 000 CAO's af en hebben invloed op de arbeidsvoorwaarden van ongeveer zes miljoen mensen. Met een beetje overdrijving: zonder vakbeweging, geen cao's en zonder cao's minder goede arbeidsvoorwaarden.

• We krijgen meer dan 150.000 telefoontjes per jaar met vragen over werkkwesties en behandelen bijna 18.000 juridische dossiers per jaar
  • Het CNV is lid van belangrijke adviesorganen, zoals de Sociaal Economische Raad en de Stichting van de Arbeid.
  • Lobby bij ministeries en tweede Kamerfracties en in Europa
  • Invloed op arbeidsomstandigheden in landen waar goede werkomstandigheden minder vanzelfsprekend zijn via partnerbonden.

Waarom is er een splitsing tussen CNV/FNV
Waarom bestaan Ajax en Feyenoord? Omdat er verschillen zijn. Het CNV ziet werknemers en werkgevers niet als vijanden/tegenstanders. Met elkaar draag je verantwoordelijkheid voor een organisatie. Als een organisatie in de problemen zit, zoek je samen naar oplossingen. Het is niet zo dat je dit alleen op het bordje van werkgevers kunt leggen. Bijvoorbeeld: kiezen voor loonsverhoging of werkgelegenheid en de keuze of je werknemers alleen wilt beschermen of ze juist sterker maakt.

CNV is een vakbond voor deze tijd
Het CNV is zijn tijd ver vooruit! Wij werken nu aan de arbeidsmarkt in 2030 - 2040. Hoe speel je daarop in? Hoe zien loopbanen er uit? Hoe kom je van de ene baan naar de andere, want misschien heb je wel vier beroepen tijdens een loopbaan. Welke sociale voorzieningen horen bij een krappe arbeidsmarkt? Hoe krijg je plezier in je werk? Hoe ziet de verhouding privéleven en werk eruit, of loopt dat door elkaar?

Er is in de loop der jaren veel geregeld door vakbonden. Dit is zo vanzelfsprekend geworden. Je krijgt je loon, er zijn dagen dat je vakantie mag opnemen en afspraken over hoeveel uren je werkt. Na hun studie gaan nog steeds veel mensen werken. De onderwerpen waarvoor een vakbond opkomt veranderen; de oude blijven, maar er komen nieuwe bij. Vroeger ging het over arbeidstijden, nu over de combinatie van een baan met een privéleven. Vroeger ging het over medezeggenschap, nu over zeggenschap over hoe je werk beter en met meer plezier gedaan kan worden. Vroeger over de lengte van de WW-uitkering, nu hoe je voorkomt dat je werkloos wordt.

Word lid!

deze pagina delen