Laat werkend Nederland profiteren van de groeiende economie

23-06-2017

Vandaag maakte het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) bekend dat het aandeel van arbeid in de economie voor het derde jaar op rij daalt. Simpel gezegd: van alle winst die er gemaakt wordt door een bedrijf, gaat er steeds minder geld naar het loon van de werknemers. Van elke euro die er wordt verdiend door het Nederlandse bedrijfsleven, gaat er nog maar 73 cent naar werkenden en zelfstandigen.

De cijfers van CBS over de salarissen van de werknemers die zwaar onder druk staan kunnen worden verklaard door de doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt. Het aantal uitgebuite zzp-ers en flexwerkers neemt rap toe waardoor de arbeidsvoorwaarden van alle werkenden in Nederland onder druk staan. Dat is wrang omdat de winsten van de bedrijven toenemen, en dan is het rechtvaardig dat de werkenden daar ook na jaren van crisis wat van gaan merken.

Per cao zullen de komende tijd onderhandelingen plaatsvinden over hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden. Dat zal er her en der nog stevig aan toe gaan. Voor de langere termijn oplossing van dit probleem blijft het echter essentieel dat werknemers weer meer zekerheid gaan ontlenen aan een baan, zodat werkend Nederland weer naar de toekomst kan kijken. Het is goed om te beseffen dat tegenwoordig ook middengroepen hierbij een groot belang hebben. Want ook voor hen geldt dat zij de klos zijn door de doorgeschoten flex en nu al jarenlang de prijs van de crisis betalen.
Tegenover de langzaam groeiende lonen staan recordwinsten. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het Nederlandse bedrijfsleven, met uitzondering van de financiële sector, een brutowinst van 56,7 miljard euro. Dat is de hoogste kwartaalwinst ooit sinds het begin van de meting in 1999.
Dat het weer goed gaat met de economie is goed nieuws. Maar nu het beter gaat met Nederland moet iedereen dat gaan voelen. Zeker diegenen die er iedere dag op de werkvloer de schouders onder zetten. En daar zet ik mij voor in.

Maurice Limmen, voorzitter CNV Vakcentrale

Wil je reageren, klik hier

Wat zit er in het vat voor werkend Nederland?

Het zijn spannende tijden. Na de presentatie van het regeerakkoord een paar weken geleden, volgde deze week een verhit...