1 op 3 werkenden verwacht nieuwe coronagolf na buitenlandvakantie

07-06-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV-onderzoek: 1 op 3 werkenden verwacht nieuwe coronagolf na buitenlandvakantie
1 op de 3 werkenden verwacht een nieuwe coronagolf als hun collega’s terugkeren van vakantie uit het buitenland. 46% vindt het onveilig om de grens over te gaan. De helft viert vakantie in Nederland door de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van CNV onder 1900 werkenden.
Het CNV roept alle werkenden die naar het buitenland zijn geweest op tot een coronatest.

‘We moeten voorkomen dat we een tweede coronagolf krijgen. Juist op de werkplek komt het sociale verkeer weer op gang en is de kans op nieuwe besmettingen groot. Alle werkenden die naar het buitenland zijn geweest en lichte klachten hebben, roepen we daarom op tot een coronatest, voordat ze weer terugkeren naar het werk. Zo voorkomen we een nieuwe besmettingsgolf,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

8% geen geld voor vakantie
Uit de peiling bleek ook dat 8% van de ondervraagden te weinig geld heeft om op vakantie te gaan. Fortuin: ‘Een hoog cijfer. Omgerekend betekent dit dat meer dan een half miljoen werkenden geen geld hebben om op vakantie te gaan.’ 15% van de ondervraagden heeft vakantiedagen moeten opnemen tijdens de coronacrisis. 38% is broodnodig aan vakantie toe.