Aanpak oneerlijke concurrentie moet Nederlandse inzet zijn bij EU-top

22-02-2017

"Als mensen uit andere EU-landen in Nederland komen werken, moeten ze niet goedkoper zijn dan Nederlandse werknemers. Zolang dat wel het geval is er sprake van oneerlijke concurrentie. Daar moet Nederland zich in Brussel tegen blijven inzetten." Dat zegt CNV-voorzitter Maurice Limmen in aanloop naar het jaarlijkse overleg tussen werkgevers, werknemers en minister Henk Kamp van Economische Zaken, dat op 23 februari in Den Haag plaatsvindt. Dit overleg is een voorbereiding op de Europese voorjaarstop van volgende week.

"Niet meer Europa, maar een beter Europa. Dat betekent een Europa waar gelijk loon op dezelfde plek voor hetzelfde werk het uitgangspunt is", aldus Limmen. "Om dat te bereiken moet er qua wetten en regels wel het één en ander veranderen in Europa. Zo moet bijvoorbeeld de Detacheringsrichtlijn anders. Als mensen in Nederland komen werken moeten ze voor hetzelfde loon, maar ook met dezelfde kosten voor sociale premies werken als iemand uit Nederland. Met het in stand houden van oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden draagt Europa niet bij aan het goed functioneren van de arbeidsmarkt, maar breekt het die af."

EU waarschuwt Nederland over flex

Limmen heeft ook nog wel een boodschap aan Kamp zelf. Op 22 februari kwam de Europese Commissie met de jaarlijkse aanbevelingen aan de Europese lidstaten. Daarin kreeg Nederland de aanbeveling iets te doen aan de positie van werkenden met een flexibel contract en zelfstandigen zonder personeel. Limmen: "Hier slaat Europa natuurlijk wel de spijker op zijn kop. In Nederland is de flexibilisering doorgeschoten. Grote groepen mensen maken geen enkele kans op een zeker bestaan. Dan gaat het vooral om jongeren en ouderen die eerder hun baan verloren. Het vaste contract moet weer de norm worden. Flexibel werk moet daarom niet goedkoper zijn, maar juist duurder."

"De economie groeit, steeds meer mensen vinden een baan. Dat moeten echte banen zijn. Met een Detacheringsrichtlijn die niet werkt en de flexibilisering die is doorgeschoten is dat niet het geval. Mensen krijgen geen nieuwe collega's, maar worden op de werkvloer steeds meer tegen elkaar opgezet als concurrenten."