Afschaffen dividendbelasting niet uit te leggen zonder fatsoenlijke onderbouwing

08-11-2017

‘1,4 Miljard euro aan belastinginkomsten opgeven door de dividendbelasting af te schaffen zonder dat duidelijk is hoeveel banen dit oplevert, dat klinkt als gokken met belastinggeld’, aldus Maurice Limmen, voorzitter van het CNV, in aanloop naar de Algemene Financiële Beschouwingen in de Tweede Kamer waar de financiële plannen van het kabinet worden besproken.

‘Een goed vestigingsklimaat voor bedrijven is belangrijk, als bedrijven naar Nederland komen of in Nederland blijven levert dat banen op. Maar als je een maatregel neemt om het vestigingsklimaat te verbeteren die zoveel geld kost, moet je wel kunnen aantonen dat het werkt’, zegt Limmen.

Limmen:  ‘Zonder adequate onderbouwing is deze maatregel niet uit te leggen aan de leraren die het werk neerleggen om de werkdruk te laten dalen, of mensen die in de toekomst in de WIA komen en een deel van inkomen gaan verliezen.’

‘Het kabinet zal dus echt moeten aantonen dat door het afschaffen van de dividendbelasting er een groot aantal banen behouden blijven of bijkomen.'