Afschaffen scholingsaftrek uitgesteld

10-11-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"Goed dat de minister eieren voor haar geld kiest." Dat zegt CNV-voorzitter Maurice Limmen in reactie op de brief die onderwijsminister Bussemaker op 9 november aan de Tweede Kamer stuurt. De strekking van de brief is dat het afschaffen van de scholingsaftrek, met daarbij een bezuiniging van 106 miljoen euro, voorlopig van de baan is. "Wat het CNV betreft leidt dit uitstel echt tot afstel!"

Limmen: "Fors bezuinigen op de scholing van werknemers is het meest verkeerde signaal op dit moment. Er moet juist meer geld naar scholing en ontwikkeling van werknemers. In verband met ontwikkelingen als globalisering, digitalisering en robotisering is scholing en ontwikkeling een deel van het antwoord voor werknemers die hun baan verliezen om op de arbeidsmarkt te blijven en dus belangrijker dan ooit."

De minister is van plan om in de loop van volgend jaar terug naar de Kamer te komen met meer uitgewerkte plannen voor de regeling die volgens haar in de plaats moet komen van de scholingsaftrek. De zogenoemde scholingsvoucherregeling. Limmen: "Waarschijnlijk komt dit onderwerp pas na de verkiezingen op de Kameragenda terug." De minister wil het SER-advies over 'post-initieel leren', dat in het voorjaar verschijnt, in het voorstel meenemen. Dit advies gaat over het onderwijs dat mensen krijgen zodra ze op de arbeidsmarkt actief zijn of op zoek zijn naar werk.