Aftrap van de doe-agenda Leven Lang Ontwikkelen

30-05-2018

Met een bijeenkomst met onder andere de ministers Van Engelshoven (Onderwijs) en Koolmees (Sociale zaken en werkgelegenheid), startte de SER op 30 mei 2018 de doe-agenda Leven Lang Ontwikkelen. Werkend Nederland zal de komende tijd gestimuleerd gaan worden om zich te blijven ontwikkelen. Werknemers, werkgevers, overheid, het onderwijs, opleiders, regio’s, er zijn veel partijen die hier mee aan de slag gaan. De arbeidsmarkt verandert de komende jaren, daar is iedereen het wel over eens. Dat betekent dat werknemers meer dan nu, in de toekomst meerdere bazen zullen hebben. Daar zullen ze ook vaker ander werk doen dan wat ze eerst deden. Kennis gaat ook veel korter mee dan vroeger. Mensen zullen sneller hun kennis weer op peil moeten brengen. Of nieuwe vaardigheden leren.

Het CNV vindt het daarbij belangrijk dat werkenden daarbij zelf het heft in handen hebben. Volgens het CNV kan dit heel goed met een individuele leerrekening. Werknemers hebben dan zelf de mogelijkheid om op een moment dat het voor hen uitkomt of nodig is, iets te doen aan hun eigen ontwikkeling. Dat kan een opleiding of training zijn. Er wordt echter ook veel geleerd op de werkvloer, ook zogenaamde informele kennis moet benut kunnen worden.

Met het invoeren van een leerrekening alleen zijn we er nog niet. Minstens zo belangrijk is het bereiken van een positieve leercultuur. Het moet voor werknemers vanzelfsprekend worden dat ze aan hun ontwikkeling werken. Jongeren kan dat in het onderwijs bijgebracht worden. De mensen die al werken, moeten op een andere manier gestimuleerd worden. Het CNV denkt dat hier onder andere een rol voor zogenaamde ‘learning reps’ ligt. Learning reps zijn speciaal daarvoor getrainde werknemers die vragen van collega’s over scholing en ontwikkeling kunnen beantwoorden en die kunnen adviseren.

Een positieve leercultuur en individuele scholingsmiddelen voor alle werknemers vragen om veel geld. Dat kan voor een deel door werkgevers en werknemers zelf worden opgebracht. Of uit O&O- en A&O-fondsen komen. Maar ook de overheid moet er volgens het CNV in investeren. Het CNV roept het kabinet daarom op om flink en langjarig te investeren in leven lang ontwikkelen en de leerrekening. Dat is goed voor de individuele werknemer, maar ook voor de samenleving als geheel.