Bescherm werknemers tegen willekeur bij ontslagprocedures

19-07-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

‘Als dit waar is, mag er wel een flinke alarmbel afgaan’, dat zegt CNV-voorzitter Maurice Limmen op het nieuws dat het UWV ontslagaanvragen van werkgevers veelal niet controleert en werknemers niet hoort. De Inspectie SZW concludeert dat er bij ontslagprocedures nauwelijks naar werknemers geluisterd wordt. Het UWV gaat vrijwel uitsluitend af op informatie van de werkgever en controleert deze niet.

Ook zou er weinig terecht komen van de afspraak dat bij een passende vacature, een werknemer binnen een half jaar weer moet worden aangenomen. De Inspectie zegt dat die werkplekken vaak naar goedkopere flexwerkers gaat. Dat is niet toegestaan.

Limmen: ‘Als die dossiers blijkbaar door het UWV veel te kort door de bocht beoordeeld worden, zonder de werknemer te horen, gaat er echt iets goed mis. En al helemaal als werknemers vervolgens vervangen worden door flexkrachten. Dat haalt de bodem onder het vaste contract vandaan.’

Volgens de Inspectie pakken de nieuwe ontslagregels die ten grondslag liggen aan deze situatie slecht uit voor werknemers. Limmen: ‘Het verhaal van de werknemer moet altijd aan bod komen, zeker als zoiets cruciaals als je baan er van af hangt. Als de conclusie is dat dit nu niet gebeurt, dan moet dat anders. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft werk te doen; op korte termijn moet duidelijk zijn wat er aan de hand is en wat er aan gaat gebeuren.’