Bijzondere tijden

26-09-2017

Een vakbondsman maakt toch wat mee tegenwoordig. Afgelopen week sprak VNO-NCW voorzitter Hans de Boer zich uit -weliswaar desgevraagd maar toch- over een loonstijging voor volgend jaar. Zo'n 3% kan er wat hem betreft in de regel wel bij. Hij sluit zich daarmee ten langen leste aan bij een aanzwellend koor van verstandige mensen die vinden dat het hoog tijd wordt dat werknemers gaan meedelen in de steeds hoger oplopende bedrijfswinsten. En hij was notabene ook niet de enige die zich vorige week uitsprak over meer loon; premier Rutte en minister Dijsselbloem deden ook een duit in het zakje.

Wat moeten we hier nou allemaal van vinden? In de eerste plaats is het positief natuurlijk. Want als ook werkgeversvoormannen zeggen dat er meer loon bij moet, dan zegt dat wat. En terecht natuurlijk. Want nu het beter gaat met Nederland, moeten ook werknemers inderdaad kunnen profiteren van die welvaart. De bedrijfswinsten gieren door het dak, maar mensen merken daar weinig van. Meer loon kan dus bepaald geen kwaad. In díe sectoren waar het kan zal het CNV de komende tijd dan ook vol inzetten op meer loon, zodat ook die hardwerkende Nederlander eindelijk eens in de portemonnee voelt dat het beter gaat.

Maar we moeten ons ook weer niet in slaap laten sussen door de plotselinge geste van Hans en anderen. Want het échte probleem op de arbeidsmarkt is helaas veel fundamenteler. Dat gaat over de groeiende onzekerheid voor veel mensen. Vandaag niet weten of je morgen nog een baan hebt. Die toenemende onzekerheid, waar nu ook middengroepen in ons land steeds meer onder te lijden hebben- dát is de stille ramp die zich in Nederland voltrekt. Het evenwicht in de verhouding tussen werkgever en werknemer is daardoor volledig zoek. Dat is mede waarom torenhoge bedrijfswinsten zich niet meer automatisch vertalen in een hogere lonen voor werknemers. Want onderhandelen over loon is nogal ingewikkeld voor een werknemer die weet dat hij van de ene op de andere dag op straat gezet kan worden. Of voor een zzp'er die eigenlijk gewoon werknemer is.

Die onzekerheid, die vreet. Aan werknemers, aan arbeidsrelaties, aan gezinnen, aan de samenleving als geheel. Dat moet anders en het goede nieuws is; dat kan ook best anders. De huidige doorgeschoten flex komt niet door een natuurwet, maar heeft te maken met in het verleden gemaakte keuzes. Het is nu aan de politiek om daar een streep onder te zetten.

Wil je reageren, klik hier

Bijzondere tijden