Bonden sturen gezamenlijke pensioenbrief naar de Kamer

19-06-2018

Woensdag 20 juni bespreekt minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid leden van de Tweede Kamer over verschillende pensioenonderwerpen. In aanloop naar dit overleg stuurden de vakcentrales FNV, CNV en VCP een gezamenlijke brief naar de Tweede Kamer en naar minister Koolmees.

Daarin vragen de vakcentrales aandacht voor versoepeling van de strenge rekenregels, die pensioenfondsen nu moeten gebruiken om vast te stellen of ze voldoende geld in kas hebben om de pensioenen te kunnen verhogen. Door deze strenge rekenregels zijn veel pensioenen van werknemers en pensioengerechtigden al lange tijd niet verhoogd of zelfs gekort. De vakcentrales willen dat de pensioenfondsen de pensioenen weer snel kunnen verhogen.

Een belangrijk ander onderwerp tijdens dit overleg is de vraag wat er gebeurt met het pensioen als mensen gaan scheiden. Bij de vakcentrales bestaan er zorgen dat mensen straks te weinig nabestaandenpensioen overhouden door nieuwe regels over verdeling van pensioen bij echtscheiding.

Ook benadrukken de vakcentrales in hun brief hun wens dat er meer jongeren en vrouwen in het bestuur van pensioenfondsen komen.

De vakcentrales betreuren dat enige weken geleden de conceptteksten van een mogelijk pensioenakkoord in de openbaarheid zijn gekomen. Daardoor bestaat de kans dat er allerlei verwarring ontstaat. Zowel bij het publiek als bij de politiek. Voor de vakcentrales geldt dat zij op een constructieve wijze verder willen onderhandelen over een mogelijk nieuw pensioenakkoord. Voor het CNV is het daarbij de inzet dat in solidariteit, collectiviteit en de verplichtstelling gewaarborgd blijven. Ook willen we dat de pensioenopbouw van zelfstandigen goed wordt geregeld. Voor het CNV staat een solidair en duurzaam pensioensysteem voorop. Met betrekking tot de AOW leeftijd vindt het CNV dat de verhoging er van terug moet naar het oorspronkelijke afgesproken tempo.