CNV: chauffeurs wegtransport dupe van nieuwe Europese regels

09-01-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Er dreigen nieuwe Europese regels voor het wegtransport te worden ingevoerd die de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verslechteren en de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

Het gaat om regels die toestaan dat chauffeurs langer zonder rust moeten rijden en dat transportbedrijven chauffeurs uit andere Europese lidstaten een lager loon kunnen blijven betalen dan Nederlandse chauffeurs. “Als deze regels van kracht worden, blijven chauffeurs in het wegtransport veroordeeld tot een slecht betaald nomadenbestaan en komt de veiligheid voor alle weggebruikers verder onder druk te staan.” zegt CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden. “Daarom roepen wij het Europees Parlement op om dit onzalige voorstel te verwerpen.” De stemming vindt  a.s. donderdag plaats.

De nieuwe regels maken deel uit van het zogenoemde Mobiliteitspakket, een pakket maatregelen waarmee de Europese Unie de mobiliteit, over de ruggen van de chauffeurs, wil verbeteren en waarin onder andere de rij- en rusttijden en het detacheren van Europese bus-, touringcar- en vrachtwagenchauffeurs wordt geregeld. De versie van het pakket waarover aanstaande donderdag wordt gestemd is opgesteld door de Nederlandse Europarlementariër Wim van der Camp (CDA), die als rapporteur is aangesteld. In het pakket wordt voorgesteld om chauffeurs aanzienlijk langer te laten werken: chauffeurs hebben nu recht op drie dagen rust per twee weken op de weg, in de nieuwe regels is dat twee dagen rust per drie weken op de weg. Chauffeurs zullen in de praktijk worden gedwongen om de weekendrust in de cabine door te brengen.

CNV-voorzitter Van Wijngaarden: “We maken ons heel grote zorgen over dit voorstel. De belangen van transportbedrijven prevaleren, boven die van de chauffeurs. Het transport moet sneller, goedkoper, chauffeurs krijgen langere rijtijden, en velen van hen zullen niet het loon krijgen waar ze recht op hebben. Het wegverkeer wordt gevaarlijker voor alle weggebruikers. Daar moet het Europese Parlement een stokje voor steken.” De stemming op donderdag 10 januari vindt plaats in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Als de Transportcommissie akkoord gaat met deze inzet, dan zal het voltallige Europese Parlement een week later over het Mobiliteitspakket stemmen.

Tjeerd Orie, transportbestuurder bij CNV Vakmensen, hoopt dat het Europees Parlement oog blijft houden voor de belangen van de werknemers. “In de afgelopen weken zijn meerdere kaderleden langs geweest bij parkeerplaatsen. Ze hebben chauffeurs geïnformeerd over de Europese plannen en hen aangespoord om de acties van de vakbonden in Europa, verenigd in de ETF, ook te ondersteunen. Vandaag is bijvoorbeeld een vakbondsactie georganiseerd door de FNV bij de grens in Hazeldonk. Het gaat om de veiligheid op de weg, dat raakt ons allemaal.”