CNV: Europese regels werken uitkeringsfraude in de hand

11-10-2018

‘Zeer ernstig dat het UWV het aanpakken van fraude blijkbaar volledig op z’n beloop laat. Daar moet heel snel iets aan gebeuren. Maar door Europese regelgeving die dit soort wanpraktijken in de hand werkt, blijft het dweilen met de kraan open. En die kraan dreigt nu alleen maar verder open gedraaid te worden, omdat Europa de duur dat je je uitkering kan meenemen naar het buitenland wil verlengen.’ Dat is de reactie van CNV-voorzitter Maurice Limmen op het nieuws dat het UWV niet of nauwelijks controleert op uitkeringsfraude door buitenlandse werknemers.

Het blijkt dat het UWV WW-uitkeringen veelal verstrekt zonder te controleren of er inderdaad sprake is van ontslag of dat er gewoon nog voldoende werk is. Limmen: ‘Het is evident dat het UWV deze fraude moet aanpakken. Het is zeer waarschijnlijk dat uitzendbureaus graag voor een korte tijd gebruik maken van de flexibele arbeidsmigranten. Immers, er moet bij uitzenden na 6 maanden pensioenpremie betaald worden en is er na nog langer werken recht op loondoorbetaling bij ziekte en een transitievergoeding bij ontslag. Om dat te ontduiken is een kort dienstverband aantrekkelijk. Dan volgt de WW. Nadat die uitkering dan weer geëindigd is, komen de arbeidsmigranten weer terug naar Nederland en kan de draaideur opnieuw beginnen. Deze constructie moet een halt worden toegeroepen, maar we constateren dat de Europese regels juist export van uitkeringen wil stimuleren.’

De mogelijkheid om een (WW-)uitkering van het ene land mee te nemen naar het andere is vastgelegd in Europese regels. Onder de huidige regels mogen werklozen hun uitkering drie maanden meenemen naar een andere lidstaat, om daar naar werk te zoeken. De Europese Commissie heeft onlangs voorgesteld om dit te verlengen naar zes maanden, met de mogelijkheid van verlenging naar de gehele duur van de uitkering. Limmen: ‘Het idee van de Commissie is dat het meenemen van je uitkering bijdraagt aan een snellere terugkeer naar de arbeidsmarkt, maar het is helemaal de vraag of dit inderdaad zo is. Tegelijkertijd wordt het dus wel mogelijk een WW-uitkering langer mee te nemen naar een ander land, zonder dat de uitkeringsverstrekker zicht heeft of de uitkeringsontvanger inderdaad naar werk zoekt.’ De Europese Commissie wil vooral arbeidsmobiliteit stimuleren en gaat er vanuit dat verlenging van deze ‘export-termijn’ leidt tot een snellere uitstroom uit de WW. ‘Zolang er nog steeds grote welvaartsverschillen zijn in Europa, is een Nederlandse WW-uitkering in Polen eerder een riant inkomen waarvan maar weinig prikkelwerking van uitgaat om naar werk te zoeken,’ zo licht Limmen toe.

Hoewel Nederland tegenstemde, heeft inmiddels de Europese Raad van ministers van Sociale Zaken ingestemd met dit Commissievoorstel. Alleen het Europees parlement kan dit nu nog tegenhouden. Limmen: ‘We roepen onze Europarlementariërs en het kabinet dan ook op om dit voorstel alsnog tegen te houden. Anders gaat die kraan alleen maar verder open, is de prikkel om je uitkering mee te nemen naar je thuisland alleen maar groter en zullen we zien dat dit soort fraude verder de pan uit reist.’

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over uitkeringsfraude door arbeidsmigranten. Uit recente berichtgeving blijkt dat, met name Poolse, arbeidsmigranten na een periode van minimaal zes maanden werken in Nederland een WW-uitkering aanvragen bij het UWV.