CNV, FNV en VCP tegen eurocommissaris: "Houd rug recht in strijd tegen oneerlijke concurrentie"

15-06-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

De vakcentrales CNV, FNV en de VCP en vakbonden uit Slowakije en Malta roepen eurocommissaris Marianne Thyssen in een gezamenlijke brief op vast te houden aan haar plannen om de Detacheringsrichtlijn te herzien. CNV-voorzitter Maurice Limmen: "Wij roepen Thyssen op haar rug recht te houden in de strijd tegen oneerlijke concurrentie. Het is goed dat ook de Slowaakse vakbonden deze brief mede ondertekenen, het Slowaakse parlement is immers één van de elf Europese parlementen die tegen herziening zijn."

Slowakije en Malta zijn de twee volgende landen die de Europese Unie voorzitten.

Limmen: "Hoewel het voorstel van Thyssen ons eigenlijk nog niet ver genoeg gaat is het wel een eerste stap in de goede richting. Dit brengt gelijk-loon-voor-gelijk-werk op dezelfde plaats dichterbij." Op dit moment gaat grensoverschrijdende detachering vaak gepaard met oneerlijke concurrentie op basis van loonkosten. Voor minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was dit aanleiding om de Detacheringsrichtlijn tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap hoog op de agenda te plaatsen.

Veel Midden- en Oost-Europese landen zijn tegen het voorstel om de richtlijn aan te passen. Bij een gelijke beloning op dezelfde werkplek is hun loonconcurrentievoordeel in het geding. Denemarken is ook tegen aanpassing om andere redenen, dit land ziet het voorstel als te veel Europese inmenging in het nationale systeem van collectieve onderhandelingen.

De vakbonden van de landen die nu en komend jaar voorzitter zijn van de EU zijn van mening dat arbeid over de grenzen heen bij uitstek een onderwerp is dat op Europees niveau geregeld moet worden om uitbuiting en verdringing tegen te gaan. Direct nadat elf vooral Oost-Europese lidstaten een gele kaart trokken tegen de plannen van Thyssen riep CNV-voorzitter Maurice Limmen ook al op haar rug recht te houden in de strijd tegen oneerlijke concurrentie.