CNV: "Geef flexwerkers betere toegang tot scholing"

20-04-2017

"Ik maak mij zorgen om de flexwerkers, die achterblijven als het aankomt op scholing en ontwikkeling", zegt Maurice Limmen, voorzitter van het CNV. Hij reageert hiermee op de conclusie die de OESO vandaag, 20 april, presenteert in hun Diagnostic Report over de wijze waarop Nederlandse werkenden hun vaardigheden ontwikkelen.

De OESO - de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling -  heeft het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de sterke punten en uitdagingen in Nederland op het gebied van het ontwikkelen, activeren en effectief benutten van vaardigheden van de Nederlanders ten behoeve van de arbeidsmarkt en economie. Daaruit komt naar voren dat met name flexwerkers achterblijven als het gaat om scholing en ontwikkeling.

"Er is meer aandacht nodig voor deze groep, zowel bij overheid als bij werkgevers. Het CNV zelf biedt bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding en een leerrekening aan om deze groepen sterker te laten staan op de arbeidsmarkt", aldus Limmen.

"Het kabinet kan scholing en ontwikkeling voor flexwerkers stimuleren iedere werkende toegang te geven tot zo’n leerrekening, daarmee kun je zelf vorm geven aan je eigen ontwikkeling. Werkgevers moeten juist in de scholing van flexwerkers meer investeren."