CNV: Kabinet gaat arbeidsongeschikten gebruiken als proefkonijn in experiment

28-03-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Het kabinet is van plan om een groep van zesduizend mensen die arbeidsongeschikt raken niet te helpen met het zoeken naar werk, als onderdeel van een grootschalig experiment met de dienstverlening van uitkeringsinstantie UWV.

De mensen worden gebruikt als "controlegroep" in het experiment; twee andere groepen van zesduizend mensen krijgen wel reguliere of zelfs intensieve begeleiding. Dat blijkt uit een brief van  minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer.

Het CNV heeft grote zorgen over het experiment, genaamd Effectonderzoek WGA-Dienstverlening. “Het kabinet wil zesduizend mensen die al twee jaar ziek zijn en in een kwetsbare positie zitten, gebruiken als proefkonijn in een experiment”, aldus voorzitter Arend van Wijngaarden. “Dat is onverantwoord en onacceptabel”.

De minister gaat in totaal 19.000 mensen, het totale aantal mensen dat in een jaar arbeidsongeschikt raakt en een uitkering krijgt op grond van de WGA, aan het onderzoek onderwerpen, om “meer inzicht te krijgen in de effecten van de re-integratiedienstverlening”. De mensen worden verdeeld over drie groepen: een derde krijgt extra persoonlijke begeleiding, een derde de reguliere basisdienstverlening, en een derde krijgt geen startgesprek en verdere dienstverlening, behalve als zij daar zelf expliciet om vragen. Het kabinet gaat na drie jaar de balans opmaken.

“De Tweede Kamer zou hiervoor een stokje moeten steken”, aldus Van Wijngaarden:“ We begrijpen dat het kabinet de effectiviteit van re-integratiedienstverlening wil meten, maar op deze manier loop je een groot risico dat duizenden mensen die juist hulp nodig hebben aan hun lot worden overgelaten. Het gaat hier om de gezondheid, het perspectief op werk en inkomen en de waardigheid van mensen. Daar moet je niet mee experimenteren”.