CNV: kom met Europees plan voor gelijk loon binnen internationaal vrachtverkeer

05-07-2018

Vandaag verwees het Europees Parlement een pakket nieuwe regels voor het internationaal vrachtverkeer terug naar de Europese transportcommissie. Daarmee moeten de plannen terug naar de tekentafel. De voorstellen zouden een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie op de transportmarkt.

CNV voorzitter Maurice Limmen: "Jammer dat het Europese Parlement niet is gekomen tot een voorstel dat écht gelijk loon voor gelijk werk zou bieden in het internationale transport. Daarmee blijft de situatie van oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden bestaan, met alle schadelijke gevolgen voor de Nederlandse transsportsector van dien.

Limmen: “Het grootste probleem is namelijk de oneerlijke arbeidsvoorwaarden in het internationale vervoer. De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Daarmee blijft gelijk loon voor gelijk werk dus ver weg. Die oneerlijke concurrentie raakt aan de banen van tienduizenden Nederlandse chauffeurs. Zowel in termen van verdringing als de druk op de lonen. Het Europees Parlement moet dus aan de bak om ‘gelijk loon voor gelijk werk’ ook voor vrachtwagenchauffeurs voor elkaar te krijgen. ‘

“Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt."