CNV luidt noodklok: Werknemers dupe van politieke ruzie over CO2-heffing

08-04-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Werknemers dreigen het ondergeschoven kindje te worden in de hoogoplopende politieke discussie over CO2-heffing. Ontluisterend. Dit stelt CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden in de Telegraaf vandaag.

‘De voorgenomen CO2-heffing van het kabinet kan tienduizenden Nederlandse banen kosten. Vooral werknemers in regionale gebieden met weinig andere werkgelegenheid lopen een hoog risico op werkloosheid. Funest voor het draagvlak onder het klimaatakkoord. Door het verlies van werkgelegenheid zal de polarisatie tussen Randstad en regio verder toenemen, ‘aldus Van Wijngaarden.

Werkgelegenheidszeepbel doorgeprikt
Van Wijngaarden: ‘Het kabinet én oppositie prediken weliswaar mooie woorden over extra werkgelegenheid dankzij de energietransitie. Maar het gaat vooral om een tijdelijke piek: extra banen dankzij het isoleren van huizen en plaatsen van warmtepompen. Waar vooral dichtbevolkte gebieden van profiteren. Op lange termijn creëert de energietransitie geen blijvende werkgelegenheid, blijkt uit de rapporten van CPB en PBL.’

Gesol met werknemers
Veel industrie bevindt zich in regionale gebieden, onder andere in Zeeland en Limburg. Een werknemer die vandaag in een fabriek in Vlissingen werkt, kan morgen niet zomaar aan de slag in Amsterdam. De polarisatie tussen de Randstad en de regio – waar nu vaak kostbare werkgelegenheid dankzij een paar grote industriële werkgevers is - neemt hierdoor verder toe.

CO2-lekkage
Nu al is een eerste negatief effect van de CO2-heffing zichtbaar: buitenlandse investeerders kijken met argusogen naar Nederland. Er gaan geluiden dat zij investeringen – die paradoxaal juist moeten leiden tot innovatie en duurzaamheid – momenteel uitstellen. Met het risico dat productie zich verplaatst naar het buitenland, met minder strenge milieueisen. Dit leidt tot banenverlies in Nederland én een hogere CO2-uitstoot in het buitenland. Niemand wint hier iets bij.

Mijnsluiting werkt nu nog door
Als de overheid hier geen passende oplossing voor vindt, loopt zij het risico dat het verzet tegen het klimaatakkoord buitenproportionele vormen aanneemt. Van Wijngaarden: ‘Laat de Nederlandse overheid niet dezelfde fout maken als bij de mijnsluiting in Limburg 50 jaar geleden.’ Maar liefst 45.000 mijnwerkers en 30.000 werknemers in toeleveringsbedrijven verloren hun baan. Tot vandaag zijn de gevolgen merkbaar: waar de mijnen sloten is sprake van een lager opleidingsniveau, een zwakkere gezondheid en een derde generatie werklozen, blijkt uit een rapport van Ecorys.

Rentmeesterschap
Het CNV onderschrijft de doelstellingen van Parijs volledig en neemt ook deel aan de onderhandelingen voor het klimaatakkoord. Rentmeesterschap en zorg voor de schepping zijn belangrijke kernwaarden van het CNV. Maar wel op een slimme manier.
‘We pleiten daarom voor maatwerk bij bedrijven: per bedrijf kijken wat er mogelijk is om innovatiever en duurzamer te werken. En zo alsnog de gewenste CO2-besparing bereiken. Een zorgvuldig beleid dat niet leidt tot werkgelegenheidsverlies in Nederland maar juist de werkgelegenheid en duurzaamheid bevordert. Het CNV roept overheid en bedrijfsleven op tot samenwerking. Dit probleem is zo groot dat je het alleen maar kunt tackelen als je adequaat samenwerkt, niet om politiek mee te bedrijven over de ruggen van werknemers,’ stelt Van Wijngaarden.