CNV: nieuwe ontslagwet is vogelvrijverklaring voor werknemers

07-11-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Ontoereikend en teleurstellend. Dat is de reactie van het CNV op de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). ‘De nieuwe wet versnelt de flexibilisering en biedt werknemers nog minder zekerheid dan nu het geval is. Achteruitgang dus,’ aldus Arend van Wijngaarden, waarnemend CNV voorzitter.

‘Afbraak van de ontslagbescherming, een jaar langer wachten op een vast contract en een proeftijd van vijf maanden bij een vast contract. Dat zijn de belangrijkste punten uit de nieuwe wet, die voor het CNV niet acceptabel zijn. Al deze voorstellen brengen de arbeidsmarkt nog verder uit balans dan nu al het geval is,’ aldus Van Wijngaarden.

Achterkant bierviltje

‘Alles wijst er op dat werknemers juist meer zekerheid moeten krijgen. Maar het tegengestelde gebeurt: de onderbouwing voor ontslag mag nu op de achterkant van een bierviltje. Een paar kleine, subjectieve redenen zijn al genoeg voor ontslag. De werkgever hoeft ook nog maar een fooi te betalen om iemand te kunnen ontslaan. De wet is daarmee een walhalla voor werkgevers en verklaart de werknemer vogelvrij,’ stelt Van Wijngaarden.

Zzp’ers

Het CNV wil dat werkgevers een fatsoenlijke prijs betalen voor flexibele arbeid, zodat er niet meer op prijs wordt geconcurreerd. Ook moet het kabinet werken aan een eerlijke beprijzing van zzp’ers. Zo lang de deur naar goedkope zzp-constructies wagenwijd open blijft staan, bestaat het risico dat werkgevers blijven kiezen voor deze vorm van arbeid, in plaats van voor gewone werknemers.

Payrollmedewerkers

Ook de maatregelen die iets moeten doen aan de ongelijke arbeidsvoorwaarden voor payrollmedewerkers voldoen niet, vindt het CNV. Met lapmiddelen probeert het kabinet nu de positie van payrollmedewerkers te verbeteren. Maar de pensioenoplossing in deze nieuwe wet leidt er nog steeds toe dat zij niet een gelijk pensioen hebben als hun collega’s met een regulier contract en dat zij daarnaast, door de lagere pensioenpremie, dus goedkoper zijn dan mensen in vaste dienst. Van Wijngaarden: ‘Het kabinet zegt verder met deze wet de werkgevers administratief te willen ‘ontzorgen’. Dat kan echter ook plaatsvinden zonder payrolling, namelijk gewoon via een loonadministratiekantoor. De intentie is goed, het middel niet passend.’

In het kader van de WAB startte CNV de petitie 'Meer zekerheid voor werkend Nederland'. De petitie kan hier nog worden getekend.