CNV: ‘Onacceptabel dat half miljoen Nederlanders forse inkomensval maakt bij ziekte’

04-07-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op ‘Zelfstandigen Enquête Arbeid’ van CBS en TNO

‘Onacceptabel en ontluisterend dat een half miljoen Nederlanders niets heeft geregeld bij arbeidsongeschiktheid en dus een flinke inkomensval maakt komt bij ziekte. Dit is precies de reden dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen verplicht moet worden. Om schrijnende situaties te voorkomen,’ aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Maar liefst 4 op de 10 zelfstandigen treft geen voorziening tegen arbeidsongeschiktheid, blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het CBS en TNO. Slechts 1 op de 5 heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

54% onvoldoende inkomen
Uit een nieuw gepubliceerd cijfer van CNV, blijkt dat 54% van de zzp’ers onvoldoende inkomen heeft bij ziekte. Onder zzp’ers die ouder van 50 zijn, is dat zelfs 63%. ‘Als je dus letterlijk vraagt of mensen genoeg inkomen hebben bij ziekte, heeft een meerderheid onvoldoende geld. Een nog hoger percentage dan uit het CBS- en TNO-onderzoek.’ Het onderzoek werd uitgevoerd door Maurice de Hond onder een representatieve groep van 550 zzp’ers.

Minimumtarief van 25 euro
36% van de zzp’ers geeft aan de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet te kunnen betalen. ‘Dit komt overeen met de percentages uit ons eigen onderzoek dat 1/3 van de zzp’ers onder financiële hoogspanning staat. Weinig op vakantie kunnen, meer dan 40 uur moeten werken om rond te kunnen komen, niets overhouden voor onvoorziene uitgaven. Allemaal tekenen dat er een gedegen minimumtarief moet komen van 25 euro voor zzp’ers. Niet de schamele 16 euro die het kabinet voorstelt,’ stelt van Wijngaarden.

Voordelen verplichtstelling
De verplichtstelling van de arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft een aantal voordelen: door de collectiviteit wordt de verzekering goedkoper en daarmee toegankelijk voor grotere groepen. Ook kunnen verzekeraars door de verplichtstelling oudere zzp’ers niet meer weigeren. Van Wijngaarden: ‘Veel ouderen komen nu niet in aanmerking voor een verzekering. Te hoge risico’s voor de verzekeraar. Dit zien we ook terug in onze eigen cijfers. Een verplichtstelling lost deze schrijnende situatie op. In de verdere uitwerking gaan we ervoor zorgen dat er ook echt een voorziening komt die een oplossing biedt voor deze grote groep.’