CNV-onderzoek: 1 op 3 werkenden vreest ontslag bij schrappen ontslagboete

19-05-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV-onderzoek: 1 op 3 werkenden vreest ontslag bij schrappen ontslagboete

1 op de 3 werknemers is extra bang voor ontslag als het kabinet de ontslagboete schrapt. 74% hiervan verwacht langdurig werkloos te zijn, na verlies van hun baan. Dit blijkt uit een peiling van het CNV onder 14.000 leden.

‘Het schrappen van de ontslagboete leidt tot grote onzekerheid bij veel werkenden. Het kabinet richt hiermee een ravage aan,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

‘Met het schrappen van de ontslagboete zijn werknemers aangeschoten wild. Dit is een katalysator voor massawerkloosheid,’ stelt Fortuin. ‘Zonder hoge kosten kunnen werkgevers straks massaal van hun werknemers af. We snappen dat de coronacrisis veel ondernemers in de problemen brengt. Maar ontslag is straks een koopje.’

Vandaag beslist het kabinet of de ontslagboete daadwerkelijk wordt geschrapt. Dit betekent dat bedrijven die staatssteun krijgen om de lonen door te betalen, hun medewerkers straks mogen ontslaan zonder boete.