CNV-onderzoek: werkdruk hoger dan ooit door coronacrisis

34% van alle werkenden geeft aan dat de werkdruk hoger is dan ooit door de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van het CNV onder een representatieve groep van 2.500 werkenden, uitgevoerd door Maurice de Hond.

1 op de 5 staat meer dan ooit onder druk om goed te presteren op het werk. 11% zit nu tegen een burn-out aan door de crisis en bij 21% is het ziekteverzuim op het werk gestegen. 16% van de ondervraagden is uitgeput vanwege de hoge werkdruk als gevolg van de crisis.

Ongekende aanjager werkstress

‘Schokkende cijfers. Omgerekend betekent dit dat miljoenen werkenden onder hoge druk staan. Meer dan een miljoen mensen zijn uitgeput. De coronacrisis is een ongekende aanjager van stress op de werkvloer,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

‘We roepen alle werkgevers met klem op om prioriteit te geven aan het verlichten van de werkdruk. Doen ze dat niet, dan zou de schade door ziekteverzuim en langdurige uitval enorm kunnen zijn. En daarmee ook de economische schade voor veel ondernemers.’

Zorg en onderwijs

Met name in de zorg (54%) en onderwijs (59%) ervaart men meer werkstress door de crisis. In het onderwijs overweegt 1 op de 5 over te stappen naar een andere sector vanwege de werkdruk, in de zorg is dit 14%. 34% van de zorgmedewerkers stelt dat het ziekteverzuim is gestegen op hun werkplek. 32% van de onderwijzers is uitgeput door de hoge werkdruk.

Fortuin: ‘Juist deze sectoren houden Nederland overeind tijdens de crisis. Schrijnend dat uitgerekend hier de druk zo groot is. We moeten voorkomen dat mensen de zorg en het onderwijs verlaten door deze crisis. De personeelstekorten zijn nu al zo hoog en zouden hierdoor nog meer oplopen.’

Marktsectoren

Ook de marktsector blijft niet buiten schot. Bijna de helft van de mensen (46%) in de dienstverlenende sectoren ervaart meer stress door de coronacrisis. 15% van de werkenden in de ICT zit momenteel tegen een burn-out aan en 12% heeft zich de afgelopen vier maanden minstens een keer ziek gemeld vanwege de hoge werkdruk.

‘Het beeld, dat mensen in de marktsector het rustiger hadden door de crisis, klopt van geen kant. De eisen aan het personeel zijn alleen maar hoger geworden. In de marktsector komt ook nog de stress bovenop om de baan te verliezen,’ stelt Fortuin. ‘We vragen werkgevers om de werkdruk behapbaar te houden. Uiteraard begrijpen wij dat omzetverlies voor veel ondernemers ingrijpend is. Maar medewerkers mogen hier nooit de dupe van worden.’