CNV: ‘Onwenselijk dat contracting kan blijven voortwoekeren’

08-11-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

‘Zeer onwenselijk dat bedrijven nog steeds gebruik kunnen maken van contracting als schijnconstructie.’ Dat is de reactie van waarnemend CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden op de brief die minister Koolmees vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. Koolmees stelt in zijn brief geen concrete maatregelen tegen contracting voor om te concurreren op arbeidsvoorwaarden en werknemers tegen elkaar uit te spelen. Deze maatregelen zijn echter wel nodig.

‘Contracting staat nog steeds op de menukaart voor werkgevers in het rijtje goedkope arbeid. Werkgevers kunnen nu gebruik blijven maken van deze arbeidsvorm, die voor hen vaak goedkoper is dan iemand direct in dienst nemen. CNV is tegen deze schijnconstructie. Medewerkers moeten kunnen concurreren op basis van kwaliteit, niet op basis van arbeidsvoorwaarden,’ stelt Van Wijngaarden.

Het is bovendien zorgelijk dat contracting de afgelopen jaren is gegroeid en er niets tegen deze vorm gedaan is. CNV roept de Tweede Kamer op om deze schijnconstructie een halt toe te roepen.

Contracting is een flexibele vorm van arbeid. Met contracting wordt arbeid ter beschikking gesteld onder toezicht van een extern bedrijf.

Lees hier de brief van minister Koolmees aan de Tweede Kamer