CNV over Perspectiefnota toekomst pensioenstelsel: "Samen risico's delen; kostenbesparing en dus beter pensioen"

08-07-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"Het CNV vindt collectiviteit en solidariteit de belangrijke bouwstenen voor een toekomstig pensioenstelsel. De staatssecretaris geeft aan dat we ook in de toekomst samen pensioenrisico's blijven delen. En dat werknemers en werkgevers daar verplicht aan blijven bijdragen. Dat is goed nieuws want samen risico's delen betekent kostenbesparing en daarmee een beter pensioen. Kortom: Een welkome stap in de discussie over de toekomst van ons pensioenstelsel", zo reageert CNV-voorzitter Maurice Limmen, op de vandaag door staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer aangeboden Perspectiefnota toekomst pensioenstelsel.

"Of je nu werknemer of zzp'er bent, iedere werkende moet een goed pensioen opbouwen. Veel zzp'ers bouwen nu geen of te weinig pensioen op. Terecht dat de perspectiefnota wijst op dit erg urgente maatschappelijke probleem", aldus Limmen.

Minder keuzestress

Limmen vervolgt: "Verder willen onze leden vooral minder zorgen en keuzestress over hun pensioen. Er zijn erg veel keuzemogelijkheden, zoals een tijdelijke hogere pensioenuitkering gevolgd door een lagere pensioenuitkering. Keuzevrijheid is goed, maar je moet oppassen mensen te overvragen met het maken van keuzes." In de Perspectiefnota wordt gesuggereerd om mensen tijdelijk geen pensioenpremie te laten betalen of om mensen op pensioendatum een deel van hun pensioen in een keer te laten ontvangen. Limmen: "Die kant moeten we dus niet op, anders loop je gevaar dat de uiteindelijke pensioenuitkering te laag is en dat is juist iets wat we met elkaar niet willen."

Eerlijkere pensioenopbouw

De CNV-voorzitter vindt de zogenoemde doorsneesystematiek een belangrijk aandachtspunt: "Nu werken veel grote pensioenfondsen met een systeem waarbinnen iedereen dezelfde premie betaalt. Terwijl het eerlijk zou zijn als een jongere werknemer minder premie betaalt dan een oudere werknemer, omdat de premie van jongeren veel langer rendement op kan leveren. In de Perspectiefnota staat dat afscheid wordt genomen van de doorsneesystematiek. Dat lijkt me goed, mits deze afschaffing zeer zorgvuldig verloopt en er niemand door in de problemen raakt."