CNV: pak door met aanpak oneerlijke concurrentie door premieshoppen

30-11-2017

Het CNV wil dat Nederland stevig inzet op het bereiken van gelijke loonkosten voor gelijk werk voor gedetacheerde werknemers in Europa. Deze boodschap moet nu echt op de agenda komen van het debat in de Tweede Kamer in aanloop naar de bijeenkomst van de Europese Raad van ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op 7 december.

CNV voorzitter Maurice Limmen: 'De Tweede Kamer moet er bij onze minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op aandringen de Nederlandse inzet wat betreft premieshoppen aan te scherpen. We willen de minister op pad sturen met een solide boodschap: echt gelijk loon voor gelijk werk. Dit kan alleen door de periode dat werkgevers sociale premies mogen betalen in het land van herkomst van de werknemer drastisch omlaag moet: namelijk naar maximaal een half jaar, in plaats van twee jaar, zoals nu nog het geval is. Doordat deze premies worden afgedragen in het land van herkomst van werknemers - bijvoorbeeld in landen als Bulgarije en Roemenië- kunnen deze werknemers als ze in Nederland gedetacheerd zijn, tientallen procenten goedkoper zijn dan hun Nederlandse collega's. Dat zet dus geen zoden aan de dijk'.

Tijdens de bijeenkomst van de Raad van ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 7 december staat onder meer de herziening van Coördinatieverordening Sociale Zekerheid op de agenda. Deze verordening regelt allerlei zaken over de afdracht van sociale premies bij (tijdelijke) arbeidsmigratie en waar mobiele werknemers aanspraak kunnen maken op uitkeringen. De verordening maakt mogelijk dat er tot 24 maanden sociale premies in het thuisland worden afgedragen. Met als gevolg dat er in Nederland grote loonkostenverschillen kunnen ontstaan tussen Nederlandse werknemers en gedetacheerde werknemers uit andere Europese landen. De Tweede Kamer zal donderdag met Minister Koolmees in debat gaan over de Nederlandse inzet bij de bespreking van deze verordening tijdens de Europese Raad van ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Limmen: “De Europese regels zijn nu dat er twee jaar lang sociale premies afgedragen kunnen worden op het niveau van het land van herkomst, en dat is veel te lang. Hierdoor is er nog steeds geen sprake van een gelijk speelveld met Nederlandse werknemers. Een voorbeeld hiervan is de Bulgaarse vrachtwagenchauffeur en zijn Nederlandse collega, die dezelfde rit rijden in Nederland, maar waarbij de Bulgaar een stuk goedkoper is. Het CNV wil dat dit nu eindelijk ook wordt aangepakt. Een oplossing hiervoor is het verkorten van de termijn waarin goedkopere premies in een ander land betaald kunnen worden voor gedetacheerde werknemers in de Coördinatieverordening Sociale Zekerheid tot een half jaar. Hiermee is die gelijk aan de termijn dat er geen loonbelasting in het werkland hoeft te worden afgedragen.”