CNV: 'Rem op stijging AOW-leeftijd komt geen dag te laat'

06-08-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op CBS-rapport ‘Pensioenleeftijd werknemers’:
“Rem op stijging AOW-leeftijd komt geen dag te laat”

Bittere noodzaak dat de snelle stijging van de AOW-leeftijd een halt is toegeroepen in het pensioenakkoord. Dat is de reactie van het CNV op het vandaag gepubliceerde CBS-rapport ‘Pensioenleeftijd werknemers’. Tweederde van de Nederlanders vindt dat de AOW-leeftijd te snel stijgt, blijkt uit pensioenonderzoek van het CNV onder 2.000 Nederlanders.

De pensioenleeftijd is in 2018 weer met 5 maanden gestegen, blijkt uit de nieuwe CBS-cijfers. Het jaar daarvoor, in 2017, steeg de pensioenleeftijd ook al met 5 maanden. De pensioenleeftijd houdt nauw verband met de AOW-leeftijd, waar in het recent afgesloten pensioenakkoord afspraken over zijn gemaakt. De afspraak is dat de komende 2 jaar de AOW-leeftijd wordt bevroren en dat de AOW-leeftijd daarna minder snel stijgt.

Geen dag te laat
“De rem op de onverantwoorde stijging van de AOW-leeftijd komt dus geen dag te laat,” stelt CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden op basis van deze nieuwe cijfers. 46% van de Nederlanders is bang de pensioenleeftijd niet gezond te halen, toont het CNV-pensioenonderzoek aan. Onder laagopgeleiden is dit zelfs 53%.

Laagopgeleiden werken 8 maanden langer
Laagopgeleiden gaan gemiddeld 8 maanden later met pensioen dan hoogopgeleiden, blijkt ook uit deze nieuwe CBS-cijfers. “Zeer onrechtvaardig. Laagopgeleiden werken vaker in zware beroepen. Het zou zeer terecht zijn als de stratenmaker eerder kan stoppen met werken dan de beleidsadviseur. Om die reden pleit het CNV voor het ’45 jaar-plan’: wie kan aantonen dat hij of zij 45 jaar heeft gewerkt, krijgt op 65-jarige leeftijd AOW zonder korting,” aldus Van Wijngaarden.

45 jaar werken
In het pensioenakkoord is afgesproken dat dit ’45 jaar-plan’ verder wordt uitgewerkt. Van Wijngaarden: “Al jaren pleit CNV voor deze rechtvaardige en eerlijke oplossing. Dit plan komt tegemoet aan mensen die jong begonnen met werken. Die vaak in zware beroepen werkzaam zijn. En die grote kans maken om voortijdig op te branden omdat het fysieke werk te zwaar is geworden. Voor die honderdduizenden Nederlanders zou dit een uitstekende oplossing zijn. Helemaal nu weer opnieuw blijkt dat laagopgeleiden 8 maanden langer moeten werken dan hoogopgeleiden.”

Zeer haalbaar
Minister Koolmees heeft dit plan tot nu toe tegengehouden omdat het ‘administratief niet haalbaar is’: niet iedereen zou zijn of haar dienstjaren goed kunnen aantonen. Van Wijngaarden: “Klinkklare onzin wat ons betreft. Ten tijde van de VUT regelingen in de jaren 80 konden werknemers zonder UWV al 40 jaar arbeidsverleden aantonen. Vanaf 1998 houdt het UWV sowieso alle dienstjaren bij, dus in de toekomst speelt deze discussie niet meer. Goed dat we dit nu dus uitwerken en dit plan hopelijk snel op een effectieve manier kunnen invoeren.”