CNV: "Reparatie Dagloonbesluit verzacht pijn voor flexwerkers en starters"

08-03-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"Het CNV is al sinds de zomer bezig voor een beter Dagloonbesluit. Met de reparatie die Asscher nu voorstelt komt hij starters, herintreders en flexwerkers die gedupeerd zijn door de huidige regeling, een stuk tegemoet", aldus CNV Voorzitter Maurice Limmen. Hij reageert hiermee op de brief die minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op 7 maart aan de Tweede Kamer stuurde over het Dagloonbesluit.

In de zomer van 2015 kreeg het CNV signalen dat flexwerkers, starters en herintreders als gevolg van het Dagloonbesluit ineens een veel lagere WW-uitkering ontvangen. Het CNV kaartte dit aan bij het ministerie (zie CNV-dossier Dagloonbesluit). Asscher heeft nu besloten het Dagloonbesluit per 1 januari 2017 te repareren.

Het CNV heeft daarnaast gepleit voor een goede compensatieregeling voor mensen die gedupeerd zijn door de lagere WW-uitkering. Limmen: "Door de onverwacht veel lagere uitkering zijn mensen in financiële problemen geraakt, daarom moet er een fatsoenlijke compensatieregeling komen."

Asscher kondigt in zijn brief wel aan dat mensen die getroffen zijn door de huidige regeling een eenmalige compensatie krijgen. Het is echter nog niet duidelijk wanneer deze compensatieregeling in gaat en hoe deze er uit ziet.

Reparatie na WW na ziekte

Naast een reparatie voor de groep starters, herintreders en flexwerkers wordt het Dagloonbesluit ook gerepareerd voor werknemers die na 104 weken ziekte een beroep doen op de WW. Sinds 1 juli 2015 kregen ook zij namelijk ineens een veel lagere uitkering doordat het dagloon werd berekend op basis van het laatstverdiende loon. In het tweede jaar van ziekte is het inkomen doorgaans nog maar 70% van het laatstverdiende loon. Hierdoor kregen deze werknemers in de WW na ziekte nog maar 70% van 70%, ofwel 49% van het loon dat ze verdienden voordat ze ziek werden.

Ook dagen dat werknemers staken telden eerst niet mee als verloonde dagen, maar deze zullen na deze reparatie wel worden meegeteld, waardoor het dagloon ook hoger zal uitvallen. Het CNV heeft eerder ook voor deze groepen aandacht gevraagd.