CNV: rommelige organisatie vaccinaties extra mokerslag voor economie

09-02-2021

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV: rommelige organisatie vaccinaties extra mokerslag voor economie

De rommelige organisatie van het vaccineren brengt een extra klap toe aan de economie. Een half miljoen werkenden voorspelt dit jaar zijn of haar baan te verliezen door het huidige vaccinatiebeleid. Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder 2300 werkenden.

‘Een hoog cijfer. 7% verwacht in 2021 zijn baan te verliezen. Als we dat omrekenen naar alle werkenden, zijn dat meer dan een half miljoen mensen. Bijna hetzelfde percentage voorspelt dat hun werkgever deze extra klap niet overleeft,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. 62% voorspelt dat Nederland in een zware crisis terechtkomt door het trage vaccineren. 86% wil zich laten vaccineren tegen het coronavirus als ze aan de beurt zijn.

Rommelig
‘Nu het vaccineren zo rommelig verloopt, dreigt de coronacrisis een gebed zonder end te worden. Vaccins die slecht worden vervoerd, 90-jarige ouderen die in de kou wachten, de volgordes die steeds worden aangepast, de opmerking van de minister dat eind 2021 waarschijnlijk nog niet iedereen is gevaccineerd. Terwijl snel en doelgericht vaccineren onze enige uitweg uit deze crisis is,’ stelt Fortuin.

Nieuwe lock-downs

‘Hierdoor duurt de coronacrisis nog langer en krijgen we waarschijnlijk nieuwe lock-downs gedurende 2021, nieuwe winkelsluitingen, evenementen die niet doorgaan. Dit leidt tot veel extra werklozen, met name in sectoren die nu al op omvallen staan, zoals de horeca, kappers, evenementensector en retail.’

Treurig
Het CNV roept de overheid op om de evenementensector massaal in te zetten om het vaccinatiebeleid beter te organiseren. ‘Hier is nog steeds geen opvolging aan gegeven. Terwijl de evenementensector zelf allang in de startblokken staat. Het is treurig. We roepen de overheid op om de evenementensector vandaag nog in te schakelen. Het zorgt er meteen voor dat de tienduizenden mensen die daar nu hun baan verliezen aan het werk komen.’