CNV: Schokkend dat kabinet arbeidsongeschikten inzet als proefkonijn

01-10-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Schokkend dat het kabinet haar onzalige experiment, om arbeidsongeschikten in te zetten als proefkonijn, toch doorzet. Dat is de reactie van het CNV op het vandaag gestarte WGA-onderzoek van het kabinet. Het kabinet wil in dit onderzoek 6.000 mensen die arbeidsongeschikt raken, niet meer helpen met het zoeken naar werk.

Deze groep wordt gebruikt als ‘controlegroep’ in het experiment; twee andere groepen van zesduizend mensen krijgen wel reguliere of zelfs intensieve begeleiding.

‘Het CNV gaf in maart al aan dat dit een zeer onwenselijk experiment was. Arbeidsongeschikten zijn geen proefkonijnen die je naar willekeur kunt inzetten. We hebben de Tweede Kamer gevraagd om dit experiment een halt toe te roepen. Helaas is dit niet gebeurd. Het kabinet zet dit plan stug door. Terwijl het gaat om een kwetsbare groep mensen die langdurig ziek of gedeeltelijk arbeidsgeschikt is. Daar moet je niet mee experimenteren,’ aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Dienstverlening
De minister gaat in totaal 19.000 mensen, het totale aantal mensen dat in een jaar arbeidsongeschikt raakt en een uitkering krijgt op grond van de WGA, aan het onderzoek onderwerpen, om “meer inzicht te krijgen in de effecten van de re-integratiedienstverlening”. De mensen worden verdeeld over drie groepen: een derde krijgt extra persoonlijke begeleiding, een derde de reguliere basisdienstverlening, en een derde krijgt geen startgesprek en verdere dienstverlening, behalve als zij daar zelf expliciet om vragen. Het kabinet gaat na drie jaar de balans opmaken.

Te laat
‘Na drie jaar kan het echter al te laat zijn en komen duizenden mensen nooit meer aan het werk, als gevolg van een kortzichtig kabinetsexperiment. We roepen onze leden die in deze groep vallen op om zich bij ons te melden zodat we hen kunnen helpen om alsnog de weg naar de UWV-dienstverlening te vinden,’ stelt Van Wijngaarden.