CNV: spoedig crisisberaad op hoogste niveau vereist

13-03-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV: spoedig crisisberaad op hoogste niveau vereist
‘Miljardeninjectie nodig om alle salarissen door te betalen’

Het CNV roept op tot spoedig crisisberaad op het hoogste niveau om de Corona-crisis te bezweren. ‘We roepen premier Rutte en de ministers Koolmees en Wiebes op om zo snel mogelijk met vakbonden en werkgevers om tafel te gaan. Doen we niets, dan dreigt een crisis van ongekende omvang, die miljoenen werkenden in Nederland hard treft,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

‘Het is nu alle hens aan dek. We vragen de overheid om een miljardeninjectie om de economie overeind te houden. Belangrijkste is dat alle werkenden hun salaris krijgen doorbetaald,’ stelt Fortuin.

Flexwerkers kwetsbaarst
De grootste zorg van het CNV gaat momenteel uit naar de kwetsbaarste groep werkenden: flexwerkers. Fortuin: ‘Zij betalen de hoogste prijs. Uitzendkrachten staan als eerste op straat. Zzp’ers, met name zij die met hun handen werken en laagbetaald werk doen, hebben ineens geen inkomsten meer. Het gaat om honderdduizenden werkenden. Zij verdienen compensatie vanuit de overheid.’

Helden van de Corona-crisis
‘Onze hoogste waardering gaat daarnaast uit naar al onze leden in de zorgsector. De helden van de Corona-crisis. Hun extra inzet moet dubbel en dwars worden beloond. Al hun extra gewerkte uren moeten zij terug kunnen vorderen als de rust is wedergekeerd. Noodzakelijk in een sector die al langere tijd gebukt gaat onder een hoge werkdruk. Laten we goed blijven zorgen voor onze zorgmedewerkers,’ aldus Fortuin.

Inventarisatie CNV
Uit een brede inventarisatie van het CNV blijkt dat alle sectoren hard worden geraakt. Een aantal voorbeelden:

• Horeca en hotels hebben veel last van de crisis. Horeca geeft aan dat deeltijd-WW te laat komt.
  • In de taxibranche komen bedrijven in de problemen omdat ritten niet worden gemaakt en dus ook niet betaald.
  • Bedrijven melden (dreigende) tekorten aan middelen om de productie gaande te houden. Niet alleen een dreigend gebrek aan goederen (uit China), maar bijvoorbeeld ook aan mondkapjes in bedrijven waar veel stof is.
  • Bij de industriële reiniging klinken morrende geluiden over de verschillen tussen werknemers: kantoorpersoneel (‘de stropdassen’) mogen thuiswerken, maar de productieomgeving draait gewoon door.
  • In het openbaar vervoer krijgen we signalen over een hoog preventief ziekteverzuim en als gevolg daarvan uitvallende ritten. Wachtdag bij ziekte wordt nu niet toegepast. Situatie is gespannen.
  • In het beroepsgoederenvervoer is minder werk en heerst onzekerheid. In de retail missen winkels omzet, soms moeten winkels sluiten omdat medewerkers ziek zijn.
  • Winkels maken zich ook zorgen over de aanvoer van goederen (kleding, schoenen), waardoor op termijn minder omzet dreigt.De luchtvaartsector wordt zwaar geraakt, o.a. door het inreisverbod naar de VS.
  • Bij reisorganisaties is sprake van werktijdverkorting. Openingstijden van winkels zijn aangepast.
  • In de schoonmaak is er een divers beeld. Op sommige plekken is er juist meer werk (vaker en intensiever schoonmaken), op andere plekken is er veel minder werk (hotels die minder gasten hebben, evenementen die niet doorgaan).
  • Er zijn ook bedrijven die (mogelijk) extra moeten produceren, vanwege hamsteren. Dat wordt moeilijker omdat de bezetting al erg krap is.
  • NS zit zeer actief op het dossier en informeert werknemers goed en uitgebreid. Er zijn zorgen, vooral onder rijdend personeel, maar geen ernstige signalen, het werk gaat door.