CNV spreekt zorgen uit over kabinetsplannen ZZP-ers

25-01-2018

Het CNV heeft grote zorgen over de wijze waarop het zzp-schap in Nederland wordt vormgegeven, en over de plannen van het kabinet hieromtrent. CNV vice-voorzitter Arend van Wijngaarden heeft bij het Kickoff-overleg over ‘Werken als zelfstandige’ een aantal punten onder de aandacht gebracht die in het belang zijn voor de zzp-ers en de werknemers in Nederland. Een verdere uitwerking van deze standpunten staan beschreven in het bijgevoegde position paper en de spreektekst van CNV-bestuurder Arend van Wijngaarden.

Arend van Wijngaarden: “Een duidelijk uitgangspunt voor het CNV dat elk mens, dus ook de zzp’er, verantwoordelijk is voor zijn eigen handel en wandel,  en zelf dat kan regelen en ook moet regelen. Dus je bent zelf verantwoordelijk voor het verwerven van je inkomen, je bent zelf verantwoordelijk voor een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid en ook voor je inkomen na pensionering. Want als je niks regelt leg je in het onfortuinlijke geval dat je arbeidsongeschikt wordt of alleen van de AOW moet leven de rekening bij de samenleving als je niet rond kan komen.”

Tarieven
Niet alleen de zzp-er moet verantwoordelijkheid nemen, maar ook de opdrachtgevers. Verantwoordelijkheid nemen betekent dan ook dat er een fatsoenlijk tarief betaald moet worden zodat die verzekeringen ook daadwerkelijk afgesloten kunnen worden. Het door het kabinet genoemde tarief van max € 18 is dan veel te laag. Een ervaren timmerman kost immers tussen € 37 en € 42 euro per uur. En van dat tarief moeten niet alleen de dagelijkse kosten van onderhoud betaald worden, maar ook de premies voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een aanvullend pensioen.

Vanuit de kernwaarde solidariteit, is de gedachte dat zzp’ers met een hoog tarief een opting out mogelijkheid moeten krijgen ongewenst. Iedereen dient een bijdrage te leveren aan de instandhouding van ons sociale zekerheidsstelsel. Werknemers met een hoog inkomen dragen ook veel premies bij en hetzelfde moet dan ook gelden voor zzp-ers met een hoog tarief.