CNV: Stop met korten op de allerkwetsbaarsten en draai WIA-bezuiniging terug

03-10-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Het CNV wil dat het kabinet het voorgenomen plan om de instroom in de WIA af te knijpen door de toelating aan te scherpen, en de zwaarste categorie arbeidsongeschikten op straffe van een lagere uitkering aan het werk te zetten, direct intrekt. De Tweede Kamer debatteert deze donderdag over dat voorstel. ‘Een keiharde bezuiniging die de meest kwetsbare groep treft en snel van tafel moet’, aldus CNV-voorzitter Maurice Limmen. Het CNV stuurde samen met collega-bonden FNV en VCP een brief naar de Kamer om hiertoe op te roepen.

De regering wil de criteria voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering volgend jaar aanscherpen. Straks komen er veel minder mensen dan nu in aanmerking voor de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen).

Het kabinet schat dat 9 procent van de personen die nu in de zwaarste arbeidsongeschiktheidscategorie valt, straks niet meer in aanmerking komt voor een WIA-uitkering. De gevolgen voor de lagere categorie (35-80% arbeidsongeschikt) zijn waarschijnlijk nog veel groter. Daarnaast wordt de hoogte van de uitkering voor mensen die in de zwaarste arbeidsongeschiktheidscategorie vallen afhankelijk van het feit of ze voor hun resterende ‘verdiencapaciteit’ voldoende werk vinden. Als dat niet lukt, rest een uitkering rond het minimumloon.

Maurice Limmen: ‘Onverkoopbaar dat er wordt bezuinigd op het vangnet dat er nu bestaat om werknemers te beschermen tegen het risico van arbeidsongeschiktheid, een risico dat iedereen loopt. Kijken we door het technische verhaal van deze plannen heen is dat namelijk gewoon wat het is: een ordinaire bezuiniging ten koste van kwetsbare mensen.’

Door de toegang tot de WIA lastiger te maken, en de zwaarste categorie arbeidsongeschikten aan het werk moet op straffe van een lagere uitkering, wil het kabinet ruimte maken om de lasten voor werkgevers te verlichten. Limmen: ‘Om de lasten van werkgevers te kunnen verlagen wordt er nu gekort om de meest kwetsbare groep. Aan de ene kant worden er dus maatregelen aangekondigd die willens en wetens de kosten voor de WIA verhogen, zodat werkgevers minder betalen. Aan de andere kant moet er blijkbaar op de WIA worden bezuinigd. Onaanvaardbaar. Schrappen dit plan.’