CNV: tienduizenden flexwerkers kennen coronacompensatie niet

26-06-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV: tienduizenden flexwerkers kennen coronacompensatie niet

Tienduizenden flexwerkers maken geen gebruik van de compensatieregeling die speciaal voor hen in het leven is geroepen.

Flexwerkers dreigen hierdoor onnodig in de financiële problemen te komen, blijkt uit signalen die CNV binnenkrijgt.

‘We roepen alle flexwerkers die in aanmerking komen voor deze regeling, de TOFA, op om zich te melden bij het UWV en de compensatie aan te vragen. Dit kan nog tot  en met 12 juli. Het gaat om een bedrag van 550 euro per maand. Voor drie maanden loopt dit dus op tot 1650 euro. Een te hoog bedrag om te laten liggen,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Fortuin: ‘Het gaat vaak om studenten met een bijbaan. Die nu de huur niet kunnen betalen of kampen met een oplopende studieschuld. Eerder onderzoek toonde aan dat studenten een gemiddeld tekort van 530 euro per maand hebben. Deze regeling komt hen daarin tegemoet.’

Het CNV heeft eerder stevig aangedrongen op een regeling voor flexwerkers. Een groep die buiten de boot dreigden te vallen omdat ze te weinig ww-rechten hebben opgebouwd. ‘Voor werknemers in vaste dienst is geregeld dat lonen doorbetaald kunnen worden. Bedrijven krijgen ondersteuning en maken hier gebruik van,’ stelt het CNV. ‘Voor flexwerkers is er nu dit vangnet; het zou zonde zijn als daarmee geld dat deze groep nodig heeft op de plank blijft liggen omdat het niet op tijd wordt aangevraagd. We vragen de overheid om deze regeling de komende week meer onder de aandacht te brengen.’