CNV: “Volkomen terecht dat Brussel aan de bel trekt bij het kabinet”

27-02-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Nederland boekt veel te weinig vooruitgang bij het aanpakken van de onevenwichtigheden op de arbeidsmarkt, zoals de explosieve groei van het aantal flexwerkers en schijnzelfstandigen, aldus de Europese Commissie in een rapport over de economische en sociale situatie in Nederland. Het CNV vindt dat het kabinet de waarschuwing van de Europese Commissie zeer serieus moet nemen.

“Het is volkomen terecht dat de Europese Commissie opnieuw aan de bel trekt”, aldus CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden. “Want ondanks verzekeringen van het tegendeel, laat het kabinet de flexibilisering van de arbeidsmarkt onverminderd doorrazen. De Europese Commissie waarschuwt voor de zoveelste keer voor de gevaren: er zijn steeds meer mensen die weinig bescherming hebben als ze ziek of arbeidsongeschikt worden en geen pensioen opbouwen. Flexwerkers en zzp’ers kunnen ook fluiten naar opleiding en training, want daarin investeren bedrijven niet”.

De Europese Commissie maakt elk jaar een beoordeling van de sociale en economische situatie in de 28 lidstaten van de Europese Unie. Nederland is een van de 13 landen die speciale aandacht van Brussel krijgen, wanwege "omevenwichtgheden" in de economie. Van Wijngaarden: “De Europese Commissie roept het kabinet op om niet door te blijven gaan op het heilloze pad van arbeidsmarkthervormingen die ten koste gaan van werknemers. Dat is uit ons hart gegrepen”.