CNV Voorzitter bij EU-top in Brussel: "Politiek moet leiderschap nemen bij economisch beleid"

15-03-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"De politieke top van Europa moet leiderschap nemen bij het economisch beleid in de Europese Unie en niet de Europese Centrale Bank", dat zegt CNV Voorzitter Maurice Limmen, aan de vooravond van de Tripartite Social Summit in Brussel. "De Europese Centrale Bank probeert vanuit Frankfurt de economische groei te stimuleren door de rente te verlagen. Maar dat hakt er bij de Nederlandse gepensioneerden keihard in. Pensioenen kunnen nu nog minder aan de prijsstijgingen worden aangepast, sterker nog kortingen lijken bijna onafwendbaar", aldus Limmen.

"Zo worden Nederlandse werkenden en gepensioneerden het directe slachtoffer van verkeerd, niet democratisch tot stand gekomen, economisch beleid. Niet Frankfurt, maar voor zover nodig moet Brussel de toon zetten voor het economisch beleid", aldus Limmen.

"Ik zal dus morgen in Brussel premier Rutte, de heer Juncker, voorzitter van de Europese Commissie en de heer Tusk, voorzitter van de Europese Raad oproepen om veel meer dan nu het economisch beleid ter hand te nemen. Door te komen met een veel gerichtere strategie voor economische groei, door in te zetten op innovatie en scholing, door te investeren in banen en bijvoorbeeld duurzame energie", zegt Limmen.

"De ECB in Frankfurt moet zich weer richten op haar kerntaak: prijsstabiliteit creëren. En in Brussel moeten ze de verantwoordelijkheid nemen voor economische groei. Als Brussel daar de komende tijd niet in slaagt geeft dit besluit van de ECB een nieuwe knauw aan het vertrouwen van mensen in de Europese besluitvorming. En dat vertrouwen was al niet zo groot, zoals bijvoorbeeld de discussie over de Detacheringsrichtlijn al liet zijn", vervolgt Limmen.

Het Tripartite Sociale Summit is een overleg tussen Europese instituties van Europese werkgevers- en werknemersorganisaties, dat wordt woensdag 16 maart gehouden in aanloop naar de Europese top die donderdag en vrijdag plaatsvindt.