CNV Voorzitter: ‘De Europese top moet in teken staan van fatsoenlijke arbeidsmarkt’

14-10-2015

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

‘Een fatsoenlijke arbeidsmarkt kan alleen bij een gelijk Europees speelveld en bestrijding van verdringing, uitbuiting en oneerlijke concurrentie. De Europese Commissie moet werknemersrechten steviger verankeren en de Detacheringsrichtlijn aanpassen, die oneerlijke concurrentie nog steeds mogelijk maakt. Dat is waar deze Europese top de komende dagen over moet gaan.’ Deze oproep zal Maurice Limmen, CNV voorzitter, donderdag 15 oktober 2015 doen bij de Tripartiete Sociale Top voor Groei en Werkgelegenheid.

Bij de Top zijn, naast het CNV onder anderen ook de president van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, de president van de Europese Raad, Donald Tusk en de minister-president van Luxemburg, Xavier Bettel, aanwezig. Op de agenda staan de uitdagingen waar sociaal Europa de komende tijd voor staat.

‘De werkloosheid en de oneerlijke concurrentie zijn uitdagingen die opgepakt dienen te worden. Bijvoorbeeld door te investeren in innovatie en scholing en door de Detacheringsrichtlijn aan te passen’, aldus Limmen.
Nu worden lokale werknemers nog steeds verdrongen en werknemers uit het buitenland uitgebuit. Dit komt onder meer door de Europese Detacheringsrichtlijn die oneerlijke concurrentie mogelijk maakt. Hierdoor gelden in Nederland voor werknemers uit andere Europese lidstaten andere regels bijvoorbeeld bij de afdracht van sociale premies en premies voor het (bedrijfs)pensioen, dan voor lokale werknemers. Zo zijn werknemers uit het buitenland dus goedkoper en worden ze uitgebuit en krijgen ze niet waar ze recht op hebben. Andersom concurreren ze zo op een oneerlijke manier met lokale werknemers.’