CNV voorzitter: "Nieuwe voorstel detacheringsrichtlijn stap vooruit, maar meer blijft nodig"

13-04-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"De Europese onderhandelingen over de Detacheringsrichtlijn volg ik nauwgezet. Werkgevers zetten nu nog op grote schaal arbeidsmigranten in om te besparen op loon, maar ook op belasting- en premieafdrachten. Hierdoor worden Nederlandse werknemers en arbeidsmigranten concurrenten in plaats van collega’s”, zegt CNV Voorzitter Maurice Limmen. "De nieuwe voorstellen van de Europese Commissie zijn een stap vooruit, maar meer blijft nodig."

Vandaag sprak de commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer over het voorstel van de Europese Commissie om de Detacheringsrichtlijn aan te passen. Uitkomst van dit overleg is dat de Tweede Kamer uitgebreid op de hoogte wil worden gehouden over de Europese onderhandelingen. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft toegezegd dit met regelmaat te doen.

Limmen: “Als we oneerlijke concurrentie en verdringing op de Nederlandse arbeidsmarkt willen aanpakken zijn we niet klaar met dit voorstel. Door lagere sociale premies en geen pensioenafdrachten zijn werknemers uit andere Europese landen nog steeds tientallen procenten goedkoper dan Nederlandse werknemers. Het is in ieder geval noodzakelijk dat detachering wordt beperkt tot kort durende tijdelijke werkzaamheden. De periode van detachering begrenzen op twee jaar, zoals de Europese Commissie nu voorstelt, is nog te ruim. In de eerder door alle vakcentrales verzonden brief stellen we een maximale termijn van een half jaar voor. Dit betekent dat er voor een werknemer na een half jaar geen sprake meer is van detachering, maar dat hij recht heeft op volledig gelijke behandeling met een in Nederland gevestigde werknemer. En dit zou ook moeten gelden voor de afdracht van sociale premies”, aldus Limmen.

De detacheringsrichtlijn bevat regels voor mensen die vanuit hun eigen land tijdelijk de grens overgaan om te werken in een ander EU-land. In Nederland en andere EU-landen doen deze gedetacheerden – vaak werknemers uit Midden en Oost-Europa - veelal hetzelfde werk op dezelfde werkplek als lokale werknemers, maar tegen slechtere arbeidsvoorwaarden. Dit leidt tot uitbuiting en sociale dumping.

Eerdere berichten van het CNV hierover: