CNV Voorzitter roept EU-commissaris Marianne Thyssen op: "Hou je rug recht, bestrijd oneerlijke concurrentie!"

10-05-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV Voorzitter Maurice Limmen roept Marianne Thyssen (Europees commissaris Werk en Sociale zaken) op: “Hou je rug recht, bestrijd oneerlijke concurrentie. Het nieuwe detacheringsvoorstel van de Europese Commissie is het minimale wat Europa kan doen en gaat eigenlijk al niet ver genoeg.”

Limmen reageert op het vandaag bekend geworden verzet tegen de nieuwe Detacheringsrichtlijn vanuit Oost-Europese lidstaten. De parlementen van deze staten lopen te hoop tegen het voorstel voor een nieuwe richtlijn. Hierdoor moet de Europees commissaris de Detacheringsrichtlijn opnieuw onder de loep nemen.

Limmen : “Centraal- en Oost-Europese lidstaten vinden uitbuiting van hun werknemers blijkbaar geen probleem. Maar wij wel. En wat Europa nu voorstelt gaat het CNV lang niet ver genoeg. Maar dit is wel wat minimaal nodig is. Werknemers die in een ander EU-land aan de slag gaan moeten dezelfde beloning voor hetzelfde werk krijgen als hun collega’s in het gastland.”

De herziening van de Detacheringsrichtlijn is wat het CNV betreft essentieel in de strijd tegen uitbuiting, verdringing en oneerlijke concurrentie op de Europese arbeidsmarkt. Werkgevers betalen gedetacheerde werknemers nu vaak veel minder dan in het gastland normaal is. Dat is oneerlijk.

Eerdere berichten van het CNV in Dossier Detacheringsrichtlijn: