CNV wil niet méér Europa, maar béter Europa

19-01-2017

"Het laatste wat we nu nodig hebben in Europa zijn nieuwe regels die op allerlei terreinen uitbreiden. Dus nu niet méér Europa, maar een béter Europa." Dat stelt CNV-vicevoorzitter Arend van Wijngaarden in reactie op voorstellen van de Europese Commissie voor een Sociale Pijler in de EU. Van Wijngaarden spreekt met een afvaardiging van de Europese Commissie hierover op donderdag 19 januari bij de Sociaal Economische Raad (SER) in Den Haag.

De sociale pijler is een initiatief vanuit de Europese Commissie om voor een breed aantal beleidsterreinen in kaart te brengen of extra Europese normen en beleid gewenst zijn. Hierbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan de gezondheidszorg en huisvesting. Van Wijngaarden: "De Commissie wil zo zorgen voor meer gelijke regels tussen landen. Het initiatief voor een sociale pijler is op dit moment wat het CNV betreft vanuit Nederlands perspectief niet wenselijk. Dit vanwege het reële risico dat dit er uiteindelijk toe leidt dat we in de praktijk relatief lagere Europese standaarden introduceren."

Eerst een eerlijke Europese arbeidsmarkt

"Een sociaal Europa staat wat het CNV betreft voor een eerlijke arbeidsmarkt, waar geen ruimte is voor uitbuiting en oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden. De Commissie blijft inzetten op uitbreiding van Europese beleidsterreinen en een verdieping van de interne markt. Het moet anders. We moeten eerst zorgen dat er geen oneerlijke concurrentie meer is tussen Europese werknemers. Dus eerst een fatsoenlijke Europese arbeidsmarkt creëren. Pas daarna is de vraag aan de orde of Europa aan andere zaken aandacht zou moeten besteden", aldus Van Wijngaarden.

Verbetering van bestaande regels

Bestaande regels en wetten moeten verbeterd worden, vindt het CNV. "Concreet liggen er nu voorstellen voor herziening van de Detacheringsrichtlijn en van de regels die zorgen voor coördinatie tussen sociale zekerheidsstelsels als een werknemer tijdelijk in een andere lidstaat werkt", vervolgt Van Wijngaarden. "De voorstellen die er liggen om de regels aan te passen gaan wat het CNV betreft nog lang niet ver genoeg. Daarover moet nog flink worden onderhandeld tussen EU-landen. Het is op dit moment dan ook niet goed om met allemaal nieuwe regels te willen komen als de bestaande regels nog niet eens in orde zijn. Om het afbrokkelende vertrouwen in de Europese Unie te keren en het draagvlak voor Europa weer te versterken, is fatsoenlijke regelgeving nodig die werkenden beschermt. Daarbij is een stevige handhaving van die regels volstrekt onmisbaar, ook op dat vlak moet veel worden verbeterd."