CNV: ‘Zet oneerlijke concurrentie op de Europese agenda’

16-06-2015

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

‘Het is goed dat het kabinet het advies van de Sociaal Economische Raad (SER) over arbeidsmigratie en concurrentie op arbeidsvoorwaarden omarmt. Nu is het zaak dat andere EU-lidstaten de opstelling van Nederland overnemen’, stelt CNV Voorzitter Maurice Limmen over de kabinetsreactie op het SER-advies van vandaag 16 juni 2015. ‘Het kabinet moet daarom het voorzitterschap van Nederland van de Europese Unie benutten om de neuzen in Europa dezelfde kant op te krijgen.’

‘Ik denk dan allereerst aan de herziening van de Detacheringsrichtlijn. Dat is Europese regelgeving die oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden legaal maakt.’ Door deze Europese richtlijn gelden voor gedetacheerde en reguliere werknemers verschillende regels over bijvoorbeeld van pensioen en sociale zekerheid.

Limmen vindt dat de richtlijn zo snel mogelijk moet worden gewijzigd. ‘Het beperken van de duur van de detachering is een eerste stap naar het gelijk trekken van arbeidsvoorwaarden tussen binnenlandse en buitenlandse werknemers. Een gelijke basis op arbeidsvoorwaarden met sociale premies en pensioenen is de enige manier om onderlinge verdringing tegen te gaan. Daarom is het belangrijk dat het kabinet de analyse van de SER onderschrijft en ook concludeert dat de Detacheringsrichtlijn oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden mogelijk maakt.’