De toekomst van Europa? Meer aandacht voor een eerlijke Europese arbeidsmarkt

13-09-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Gister gaf voorzitter van de Europese Commissie Juncker zijn zogenaamde 'state of the union' speech in het Europees Parlement, waarbij hij vooruit blikte op de toekomst. Juncker sprak daarbij vooral over migratie en de op handen zijnde Brexit. CNV-voorzitter Maurice Limmen reageert: ‘Juncker had na het uitroepen van "sociaal Europa" in Gothenburg vorig jaar wel meer mogen zeggen over de knelpunten op de Europese arbeidsmarkt. Dat is tenslotte waar mensen dagelijks direct mee te maken hebben. Aan het einde van de speech noemde Juncker even dat het negeren van zorgen van werknemers leidt tot afbrokkelend draagvlak voor Europa, maar concrete plannen bleven uit".

En dat terwijl een aantal belangrijke nieuwe voorstellen voor een eerlijker Europese arbeidsmarkt, zoals gelijk loon voor vrachtwagenchauffeurs, nog middenin stroeve onderhandelingen zitten. De tegenstellingen tussen oost en west die we zien als het gaat over migratie, komt ook terug bij onderwerpen waar oneerlijke concurrentie op lonen aan de orde is.

Het CNV had dus graag nog een paar stevige voornemens willen zien voor een sociaal, eerlijk en stabiel Europa. Limmen: ‘Dat is hard nodig in antwoord op het groeiend scepticisme tegenover Europa. Om draagvlak voor Europese samenwerking te behouden hebben we betere regels nodig om oneerlijke concurrentie, verdringing en uitbuiting tegen te gaan. Juncker heeft de afgelopen vier jaar ingezet op een ‘sociale triple A status’ met een ‘Europese pijler van sociale rechten’. Dat zijn toch vooral mooie vergezichten zonder concrete invulling. En waar het wel voorstellen bevat, richten deze zich teveel op de regels en sociale voorzieningen binnen landen die onderling nog steeds veel van elkaar verschillen. Het CNV vindt het niet nodig om Europese regels op te leggen op terreinen waar de lidstaten – en sociale partners binnen die landen - over gaan.’

Limmen: ‘Kortom, Europa moet goed regelen waar Europa over gaat: de sociale dimensie van de gedeelde Europese markt. En die regels vervolgens goed handhaven. Zodat je écht wat kunt doen aan ongelijke lonen, uitbuiting en het tegengaan van sociale zekerheidsfraude. De interne markt biedt voordelen voor werknemers, maar werkt alleen als de markt voor iedereen eerlijk en gelijk is. En dát is de opdracht voor Europa de komende tijd.’