Detacheringsrichtlijn schiet te kort: lonen blijven scheef door pensioen en premieshoppen

29-05-2018

'Voortaan gaan gedetacheerde werknemers uit het buitenland in heel Europa het loon ontvangen van het land waar ze werken. Een mooie stap voor een fatsoenlijker Europese arbeidsmarkt, maar we zijn er nog lang niet,’ aldus CNV voorzitter Maurice Limmen op het bericht dat het Europees Parlement zojuist heeft ingestemd met de Detacheringsrichtlijn.

Limmen: 'Om een echt gelijk speelveld te creëren moet bijvoorbeeld ook pensioenopbouw onderdeel uitmaken van het loon. Alleen zo zorgen we er voor dat een Bulgaar die in Nederland werkt, even duur is als zijn Nederlandse collega en maken we een einde aan de verdringing op de Europese arbeidsmarkt. En dat nu blijkt dat uitgerekend de transportsector niet wordt meegenomen in deze richtlijn is echt een misser. Het is juist dé sector waar de problemen het grootst zijn. Chauffeurs werken vaak weken achtereen gedetacheerd in een ander land, voor een loon dat ver onder het niveau van dat land ligt.'

Het Europees Parlement stemde in met een herziening van de zogenaamde ‘Detacheringsrichtlijn’, die bepaalt onder welke voorwaarden werknemers uit EU-landen in een andere lidstaat gedetacheerd mogen worden. In het voorstel moet gelijke beloning voor gelijk werk worden vastgelegd, en komt er een maximale duur dat mensen elders goedkoper mogen werken, van 18 maanden.

Maurice Limmen: ‘Mijn bezwaar is de duur dat mensen uit andere EU-landen hier tijdelijk goedkoper mogen werken. Die is nu vastgesteld op 18 maanden, dat is veel te lang. De meeste mensen werken gemiddeld niet langer dan 4 maanden in een ander land. Daarnaast zijn de voorstellen voor gelijk loon onvoldoende. Gedetacheerde werknemers uit het buitenland zijn voor inlenende bedrijven vaak nog fors goedkoper. Dat komt omdat sociale premies worden afgedragen in het thuisland, die vaak goedkoper zijn dan hier. Premieshoppen dus. En omdat pensioen, in Nederland een substantieel deel van het loon, niet mee wordt geteld. Sterker nog: met dit voorstel is het zelfs na die 18 maanden niet verplicht om pensioen af te dragen. Daarmee blijft de perverse prikkel van goedkope arbeid uit met name Oost-Europa bestaan. Echt gelijk loon voor gelijk werk is er pas als dit soort problemen worden opgelost. Dit voorstel schiet daarin tekort. We hebben nog steeds niet de eerlijke en fatsoenlijke Europese arbeidsmarkt die we allemaal willen.'