Druk schijnzelfstandigheid Deliveroo de kop in

06-12-2017

Woensdag heeft voedselbezorgdienst Deliveroo de twijfelachtige eer om apart gehoord te worden door de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De twijfelachtige eer, omdat Deliveroo het voornemen heeft zijn bezorgers te dwingen zzp’er te worden.

De Kamer zal kritisch kijken naar de plannen van het bezorgplatform. CNV voorzitter Maurice Limmen: “Op zich goed dat de Kamer kritisch is over dit asociale plan van Deliveroo, maar laat ze dan ook ‘B’ zeggen en het kabinet oproepen strikt te gaan handhaven als Deliveroo hier daadwerkelijk toe over gaat. Dat dit schijnzelfstandigheid is, is zonneklaar.’

De uitvoer van Wet DBA is voorlopig grotendeels geparkeerd, maar de Tweede Kamer heeft wel per motie aangegeven dat er tussentijds gehandhaafd moet worden op evident kwaadwillende werkgevers. Limmen: ‘Het is glashelder dat we met Deliveroo een club te pakken hebben die ruimschoots aan die criteria voldoet.’

Limmen: ‘Natuurlijk zijn mensen die in opdracht van Deliveroo eten bezorgen geen ondernemers, maar werknemers. De handhavende instanties moeten dus hun werk doen. Dat werknemers een relatieve vrije keuze hebben in hun werkuren maakt hun nog geen ondernemers. Verdienmodellen die alleen gebaseerd zijn op het ontlopen van werkgeversverplichting kunnen en mogen we niet toestaan in Nederland. Mensen zonder pensioen en zekerheid voor stukloon op een fiets zetten, moeten we niet willen. Gewoon handhaven dus.”

Wie als bezorger aan de slag wil voor Deliveroo, is voortaan verplicht dat als zzp’er te doen. De bezorgdienst heeft laten weten dat alle bezorgers in loondienst geleidelijk aan vervangen zullen worden voor zelfstandigen. Wie nu al in loondienst is, mag dat blijven. Voor nieuwkomers is die mogelijkheid er niet meer.